Nem megfelelő az orosz harci helikopterek sérülésállósága
A háborús tapasztalatok ellenére az orosz helikopterek nem rendelkeznek olyan ütésálló üzemanyagrendszerrel, melyet az USA a saját típusain már a 70-es években bevezetett, és amely megakadályozná a legutóbbi Mi-28-as katasztrófákhoz hasonló eseteket
A fenti következtetésre az orosz bmpd.livejournal.com repülési portál egyik szakírója jutott. Írása szerint az amerikaiak a harci helikoptereik vietnami baleseteit kiértékelve rájöttek, hogy a háborús sérülések, vagy egyéb meghibásodások miatt nagy sebességgel a földbe csapódó forgószárnyasok személyzetére a legnagyobb veszélyt a gépben tárolt üzemanyag berobbanásakor keletkező tűz okozza. Ezt leszámítva viszonylag jó esélye lenne a kétfős személyzetnek a túlélésre, hiszen a rotorlapátokat negatív állásszögbe kapcsolásával létrejövő autorotáció lassítja a gép zuhanását, illetve a helikopteren (és az üléséken is) kialakított különleges energiaelnyelő zónák is csökkentik a becsapódás erejét.
Az orosz Berkut bemutatókötelék egyik Mi-28N csatahelikopterét augusztus 2-án ért baleset rávilágított az orosz gyártású harci helikopterek egyik nagy hiányosságára, miszerint még mindig nem sikerült megoldani azok sérülésálló üzemanyagrendszerrel történő felszerelését, mely megakadályozná a hasonló eseteket: a légibemutató során lezuhant Mi-28-asból ugyanis a fegyverkezelőnek a keletkezett tűz miatt már nem volt ideje elhagyni a gépét, így életét vesztette.
Az augusztus 2-i katasztrófa felvétele:
A helikopterek üzemanyagrendszerének a védelmére egyébként már az orosz cégek is kidolgozták az amerikai típusokon alkalmazottakhoz hasonló megoldásaikat, csak éppen a sorozatgyártásuk nem kezdődött még meg.
Egyébként a Mi-28-as sérülésállósága a mai formájában sem teljesen reménytelen, hiszen a 2009-ben és 2011-ben lezuhant gépek nem gyulladtak ki, a személyzetük pedig túlélte a baleseteket.
#2
2015-09-03, 18:08
Allesmor
AeroTech csatlakozás dátuma: 2015-09-03
Összes hozzászólás a Fórumhoz: 2
Tartózkodási hely: Budapest
Kis pontosítás: itt most a helikopter vezetője halt meg, nem az operátor, illetve 2011-ben bár valóban nem gyulladt ki a földnek vágódott gép, de akkor az operátor életét vesztette.
#3
2015-09-04, 14:42
Havoc
AeroTech csatlakozás dátuma: 2013-10-07
Összes hozzászólás a Fórumhoz: 90
Tartózkodási hely: Miskolc
Már régóta próbálom megfejteni, hogy vajon mi lehet a cikkben lévő első képen is látszódó, a pilóta kabinjából lecsüngő, felfújt dolog. Talán valmilyen mentőfelszerelés?
#4
2015-09-04, 15:04
Admin
Idézet:
Allesmor írta
Kis pontosítás: itt most a helikopter vezetője halt meg, nem az operátor, illetve 2011-ben bár valóban nem gyulladt ki a földnek vágódott gép, de akkor az operátor életét vesztette.
Köszönjük ezt a helyreigazítást is. A gépek és személyzetük sorsáról a különböző források mást és mást állítanak.
#5
2015-09-07, 12:33
Bones
AeroTech csatlakozás dátuma: 2013-09-18
Összes hozzászólás a Fórumhoz: 66
Tartózkodási hely: Szerencs
Idézet:
Havoc írta
Már régóta próbálom megfejteni, hogy vajon mi lehet a cikkben lévő első képen is látszódó, a pilóta kabinjából lecsüngő, felfújt dolog. Talán valmilyen mentőfelszerelés?
Igen, ez valamifajta mentőfelszerelés. Pontos funkcióját én sem ismerem, de láttam a működéséről egy videó. Baleset esetén felfúvódik, a pilóta/fegyverkezelő a segítségével hagyhatja el a pl. lezuhant gépet.
#6
2015-09-07, 13:00
Irbis
AeroTech csatlakozás dátuma: 2013-12-18
Összes hozzászólás a Fórumhoz: 77
Tartózkodási hely: Győr
Idézet:
Bones írta
Igen, ez valamifajta mentőfelszerelés. Pontos funkcióját én sem ismerem, de láttam a működéséről egy videó. Baleset esetén felfúvódik, a pilóta/fegyverkezelő a segítségével hagyhatja el a pl. lezuhant gépet.