BAE / McDonnell Douglas Harrier


Spanyol AV-8B Harrier II vadászgép
© David Nata
A brit eredetű Harrier függőlegesen fel- és leszállni képes harci repülőgép alapváltozatát a Hawker Siddeley cég fejlesztette ki a 60-as években. Bár számos ország foglalkozott ilyen különleges gép létrehozásával, a brit vállalkozás fejlesztése vált az egyetlen, harci körülmények között is ténylegesen használható függőlegesen fel- és leszállni képes típussá, annak ellenére is, hogy számos konkurensével ellentétben csak a hangsebességnél lassabb repülésre volt képes.

A Harrier projekt igazi nemzetközi sikersztorivá vált, hiszen két generáció is épült belőle, és nem csak brit földön, hanem az Egyesült Államokban is gyártották.

A típus első generációját Hawker Siddeley Harrier (AV-8A Harrier), illetve a haditengerészeti Sea Harrier változat képviseli. Ezek továbbfejlesztésével hozták létre a britek a második generációs BAE Harrier II-es típust, illetve az amerikai McDonnell Douglas cég az AV-8B Harrier II-est.

A Harrier a Hawker P.1127 és a Hawker Siddeley Kestrel FGA.1 kísérleti gépekből nőtte ki magát. A Pegasus vektorálható fúvócsövű hajtóműre alapozott Kestrel fejlesztése 1957-ben indult, és 1960-ban emelkedett a levegőbe. Az egyik tesztgéppel a HMS Ark Royal fedélzetéről is végeztek fel és leszállásokat. A Kestrel azonban még sok problémával küszködött, amit az is mutat, hogy az első három példánya a repülési próbák során megsemmisült.

A Harrier első típusváltozatát a McDonnell Douglas and British Aerospace a felhalmozódott hatalmas mennyiségű üzemeltetési tapasztalat birtokában jelentősen áttervezte, melynek eredményeként született meg a típus második generációja, a britek által gyártott BAE Harrier II-es, illetve az amerikai McDonnell Douglas által készített AV-8B Harrier II. A típust könnyű támadógépként, általában kisméretű repülőgép-hordozók fedélzetéről üzemeltették, és azt számos NATO tagország is rendszerbe állította.

A Harrier különféle típusváltozata számos hadművelet aktív szereplője volt, de a legemlékezetesebb bevetésük a Falklandi háborúhoz köthető. Az 1982-ben lezajlott brit-argentin összecsapásokban a függőlegesen fel- és leszállni képes típus Sea Harrier és a Harrier GR3 verziója vett részt, melyeket a britek a HMS Invincible és a HMS Hermes repülőgép-hordozókon juttattak el az argentinok által elfoglalt dél-amerikai szigetekhez. Típus összesen 42 példánya vett részt a harcokban légvédelmi, illetve földi támadó szerepkörben, melynek során 20 argentin vadászgépet lőttek le. Az összecsapásokban a britek két gépet vesztettek, de nem légi harcban, hanem a földi csapatok tüzétől megsemmisítve. Balesetben további négy gép veszett oda.

A különleges típus számos változatát 2003 végéig gyártották, és összesen 824 példány készült belőle. A Harriert sok ország haditengerészeti légiereje állította rendszerbe, melyek közül több még most is használja a típust.
Harrier hírek
5+1: az AeroTech válogatása az elmúlt hét leglátványosabb repülési fényképeiből
A spanyolok Eurofighter Typhoon vadászbombázójával nyitjuk heti válogatásunkat, de a dél-európai országot egy igazi legenda is képviseli albumunkban, mégpedig egy Harrier    /2021-12-26
5+1: az AeroTech válogatása az elmúlt hét leglátványosabb repülési fényképeiből
Az Orosz Légierő Szu-27 Flanker vadászgépével nyitjuk heti válogatásunkat, de lesznek itt más csemegék is: pl. egy Dragon Lady kémgép, vagy az aktív alakulatokból lassan kikopó, függőlegesen fel- és leszállni képes Harrier    /2021-05-09
5+1: az AeroTech válogatása az elmúlt hét leglátványosabb repülési fényképeiből
Egy orosz Szu-35-össel nyitjuk heti válogatásunkat. Az eddigi legkorszerűbb Szu-27-es variánst kétüléses rokonai, a Szu-34-esek követik. A folytatásban pedig olyan egzotikummal is találkozhatunk, mint például a Spanyol Légierő Harrier II harci gépe    /2021-04-25
Jó pár év haladékot kapnak a bőrnyakúak özvegycsinálóként is emlegetett Harrier vadászbombázói
A US Marine Corps vezetői 2019-ben hoztak döntés a szolgálat legendás AV-8B Harrier II gépeinek üzemidejének 2029-ig történő meghosszabbításáról, a napokban pedig a típus hosszú távú logisztikai támogatása terén is bebiztosították magukat    /2021-01-20
5+1: az AeroTech válogatása az elmúlt hét leglátványosabb repülési fényképeiből
A spanyolok Eurofighter Typhoon vadászbombázójával nyitjuk heti válogatásunkat, de a dél-európai országot egy igazi legenda is képviseli albumunkban, mégpedig egy Harrier    /2020-12-13
5+1: az AeroTech válogatása az elmúlt hét leglátványosabb repülési fényképeiből
Az Orosz Légierő Szu-27 Flanker vadászgépével nyitjuk heti válogatásunkat, de lesznek itt más csemegék is: pl. egy Dragon Lady kémgép, vagy az aktív alakulatokból lassan kikopó, függőlegesen fel- és leszállni képes Harrier    /2020-05-10
5+1: az AeroTech válogatása az elmúlt hét leglátványosabb repülési fényképeiből
A spanyolok Eurofighter Typhoon vadászbombázójával nyitjuk heti válogatásunkat, de a dél-európai országot egy igazi legenda is képviseli albumunkban, mégpedig egy Harrier    /2019-12-22
5+1: az AeroTech válogatása az elmúlt hét leglátványosabb repülési fényképeiből
Válogatásunkat az örökéletű Tu-95-ösre alapozott haditengerészeti Tu-142-es fotójával nyitjuk, amit aztán maga a vén Medve követ. A nagyvasakon túl találkozhatunk még egy további brutál méretű géppel, egy Super Stallion formájában    /2019-10-27
Egy Harrier katasztrófájával folytatódott az amerikai harci gépek baleset-szériája
A US Marines AV-8B típusú STOVL (Short Take Off and Vertical Landing) gépe május 20-án Észak-Karolina területén gyakorlórepülés során zuhant le. A pilóta katapultált, és ejtőernyőjével épségben földet ért    /2019-05-21
Jó pár év haladékot kapnak a bőrnyakúak özvegycsinálóként is emlegetett Harrier vadászbombázói
A US Marine Corps vezetői által a napokban meghozott döntés értelmében a szolgálat legendás AV-8B Harrier II gépeinek üzemidejét 2028-ig meghosszabbítják, így a brit eredetű típus még hosszú évekig együtt szolgálhat a vadonatúj F-35-ösökkel    /2019-04-08

AeroTech
Repülési portál
2012-2024. AeroTech.hu - Minden jog fenntartva
Web Design by AeroTech Media
Impresszum
Partnereink:



'; '; >>>>>>>>>>>>>>>>