Levegőben az M-55-ös   © Anatoliy Butsev

A svédek nem engedik légterükbe a szovjet ballonvadász gép utódját

2016-05-17Paramilitary

Bár a Mjasziscsev tervezőiroda által létrehozott M-55 Geophysica magaslégköri kutatógép már több nemzetközi projektben is részt vett, azt sokan az amerikai U-2-es kémgép keleti megfelelőjének tartják, igaz, ilyen feladatkörben soha nem használták


Kedves Látogatónk! Kérjük, nézze el nekünk, hogy az AeroTech 2016 szeptembere előtt készült korai cikkei szakmai tévedések, helyesírási hibák formájában fokozott mértékben magukon viselik apró szerkesztőségünk tapasztalatlanságának nyomait.

A típus jelenleg az európai StratoClim nevet viselő magaslégköri kutatóprogramban vesz részt, melynek célja az atmoszféra jelenségeinek vizsgálata. Az erről szóló megállapodást 2014-ben írta alá Oroszország és az EU. A kutatómunkához az oroszok biztosítják a különleges képességű gépet, az EU országai pedig szakemberek tucatjaival járulnak hozzá a munkához.

A több mint 37 méteres szárnyfesztávolságú, kéthajtóműves M-55-ös repülési tulajdonságai tényleg figyelemre méltóak: 17 ezer méteres magasságban több mint hat órát tud eltölteni, de képes felemelkedni 21 ezer méterre is, igaz, ott már csak egy órát képes tartózkodni. A légköri mintavételek elvégzésére, illetve különféle mérésekhez két tonna felszerelést tud magával szállítani.

Az M-55-ös az orosz repülőbemutatók gyakori szereplője

A gép az első tudományos munkáját 1995-ben kapta meg. Ekkor kiszerelték belőle a katonai felszereléseket, és olasz tudományos eszközöket építettek a helyükre. A Geofizika első kutatóútja Finnországba vezetett, majd az azt követő években végzett kutatórepüléseket a Déli és az Északi sarkvidék fölött, illetve eljutott Brazília, Ausztrália és Afrika légterébe is. De a Geofizika tevékenykedett már évekkel ezelőtt Svédországba is, ahol most a hatóságok megtagadták, hogy a levegőbe emelkedjen, különböző engedélyek hiányára hivatkozva.

Az oroszok szerint minden hivatalos papír a rendelkezésükre áll, ők inkább másban látják a repülési tilalom okait: szerintük az utóbbi időszakban ismét kiéleződött orosz-nyugati szembenállás miatt nem engedik repülni az egyébként már a Svédországba tartózkodó gépet, melyet állításuk szerint a svédek az utolsó pillanatban kutatógépből harci repülőgéppé minősítettek át.

Emiatt most megrekedt a munka, melynek eredményét 28 nyugati kutató szervezet több mint 70 szakembere várná.

A gép speciális törzskialakítással rendelkezik   © military-today.com



A Mjasziscsev tervezőiroda alkotása egyébként meglehetősen kacskaringós úton jutott el a tudományos feladatkörig: a gép gyökerei a Csajka (34-es program) egyhajtóműves gépig nyúlnak vissza, melynek feladata az 50-es 60-as években az USA által a Szovjetunió fölé küldözgetett felderítő funkciójú ballonok gépágyúval és levegő-levegő rakétákkal történő levadászása lett volna. Mire azonban a Csajka bevethetővé vált, már okafogyottá vált a léte, mivel az első amerikai felderítő műholdak szolgálatba állása miatt leáldozott a ballonok korszaka.

A tervezőiroda azonban látott még lehetőséget a típusban, így némi átalakítás után megalkotta belőle az M-17 Stratosphera felderítőgépet, mely 1982-ben repült először. A nagy magasságba emelkedni képes, a NATO által Mystic-A néven nyilvántartásba vett gép 12 repülési világrekordot állított fel, melyek közül ötöt még napjainkban is tart. A gép egyik példánya 1990-ben 21830 méteres magasságot elérve állított fel világrekordot.

Az M-17-est további átalakításoknak vetették alá a szovjet mérnökök: a meghosszabbított törzsrészű, kéthajtóművessé átépített M-17RN változat 1988-ban repült először. Később ez a gép kapta meg az M-55 Geophysica megjelölést, illetve a Mystic-B NATO kódot.
Az M-55-ös is jól teljesített a rekordok gyűjtése terén: 15 világrekord megdöntése köthető hozzá.

Leszámítva azonban a repülési rekordok döntögetését és a tudományos munkát, az M-17-es és az M-55-ös az eredeti, azaz felderítő feladatkörében nem sok eredményt tudott elérni. A két típusból összesen tíznél kevesebb példány készült, de csak a jelenleg Svédországban veszteglő példány van még repülőképes állapotban.

AEX

TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media