Az amerikai Raytheon és az olasz Finmeccanica az Aermacchi M-346 Master kiképzőgépen alapuló T-100-assal jelentkezett az USAF által meghirdetett T-X pályázatra, de most visszalépett a megmérettetéstől
A régi T-38 Tallon kiképzőgépek leváltására irányuló tenderre az olasz-amerikai team a T-100-assal nevezett be, mely az olaszok által gyártott M-346-osnak az amerikai igények szerint továbbfejlesztett, és F124-es sugárhajtóművekkel felszerelt változata lett volna. Csakhogy - mint arról az AINOnline beszámolt - mindez már nem fog megvalósulni.
Az USAF pályázatára a most visszalépett Raytheon - Finmeccanica (az utóbbi 2017. január 1-től Leonardo) cégeken kívül a KAI-Lockheed Martin páros, a Northrop Grumman, illetve a Boeing-Saab team mozdult rá.
A T-100-as alapját képező olasz Aermacchi M-346 Master kiképzőgép gyökerei az orosz Jakovlev tervezőirodáig vezethetőek vissza. Az olaszok 1993-ban szálltak be a Jakovlev által az Orosz Légierő részére már 1991-től fejlesztett tréner programjába.
Az így létrehozott kéthajtóműves típus 1996-ban repült először, és azzal a két ország a saját kiképző-repülőgép flottáját akarta felfrissíteni. Széles körű exportban is gondolkodtak, a piacot egymás között felosztva az oroszok a volt szovjet utódállamok részére, illetve a hagyományos fegyverpiacaikra szállítottak volna, az olaszok pedig java részt a NATO országoknak.
A két ország partnerségének 2000-ben azonban vége szakadt, mivel a gép fejlesztésének további irányvonalát illetően a felek nem tudtak megegyezni. A cégek egymástól függetlenül, M-346 Master és Jak-130 Mitten néven folytatták a típus további fejlesztését, melyek időközben már az exportpiacokon is tudtak némi eredményt felmutatni. A történethez még az is hozzátartozik, hogy a két fél szakításakor az olaszok 77 millió dollárt fizettek a Jakovlevnek a tréner technikai dokumentációjáért.