© Zvezda

Bemutatjuk az eddigi talán legkomolyabb Ka-52 Alligator videót és a típus jelenlegi helyzetét

2017-10-26Katonai repülés

A koaxiális rotorú harci forgószárnyasról az orosz katonai TV csatorna, a Zvezda forgatott egy látványos, csaknem negyven perces filmet

Az együléses, sikertelennek bizonyult Ka-50 Hokum alapjain létrehozott Ka-52-es 1997. június 25-én emelkedett első alkalommal a levegőbe. A típus jól sikerült konstrukcióját az is bizonyítja, hogy azóta már a tengerészeti verziója is megjelent.

Az elmúlt két évtizedben már több mint száz darab Alligatort gyártott le a Progressz repülőgépgyár, mely bőven el van látva megrendelésekkel, hiszen az Orosz Légierőnek 146, az ország haditengerészetének pedig 32 darab koaxiális rotorelrendezésű típust kell leszállítania. Ezen felül persze exportra is termelnie kell, mégpedig Egyiptom részére, mely a leszerződött 46 darab szárazföldi változaton túl már biztosan igényt tart a haditengerészeti verzió 16 példányára is.


A Ka-52-es, mint a legfejlettebb rendszerben álló orosz katonai helikopter, méltán kiérdemelte az exportsikert, hiszen nem csak egy nagyon komoly fegyverzetű gépről van szó, amely a beépített 30mm-es gépágyún kívül 80 vagy 120 mm-es nemirányítható-, AT-12 Vikhr-M földi célpontok elleni irányítható-, Igla és R-73-as infravörös önirányítású levegő-levegő-, valamint Kh-25MP radar elleni rakétákat hordozhat, hanem elektronikus és infravörös önvédelmi rendszereire is nagy figyelmet fordítottak a fejlesztők. Ezen a téren, a Vitebsk nevű integrált önvédelmi rendszerének köszönhetően messze túlszárnyalja hazai konkurensének, a Mil Mi-28 Havoc-nak a rendszerben álló változatait.

A Ka-52-est az oroszok a szíriai fronton is használják, melynek során a típus számos hiányosságára is fény derült, melyek korrekcióján több cég bevonásával már dolgozik a Russian Helicopters holdinghoz tartozó Kamov.

Kapcsolódó tartalom: A szíriai harci tapasztalatok alapján a Ka-52-es gyökeres modernizációjába kezdtek az oroszok

A megoldandó feladatok között szerepel az Alligator orr része alá szerelt elektro-optikai szenzorcsomag, illetve a fegyverrendszer korszerűsítése. Szükség van továbbá az ellenséges infravörös önirányítású rakéták találatainak kivédésére szolgáló Vitebsk rendszer alapos ráncfelvarrására is, továbbá fokozni kell a típus 30mm-es gépágyújának pontosságát is.

Azt, hogy van még mit fejleszteni az Alligatoron, az is mutatja, hogy Egyiptom az orosz változattól részben eltérő felszereltséggel rendelte meg a típust.

Ez is érdekes lehet: Egy megfigyelőpontra mért csapást a Zapad 2017 hadgyakorlaton egy orosz Ka-52 Alligator - Videó

Legszembetűnőbb eltérés az új ECO-52-es elektro-optikai felderítő és célzókonténer alkalmazása, mely a Kamov orr része alá szerelt hasonló funkciójú GEOS-451-et váltja fel.

Az új szenzorcsomaggal felszerelt Ka-52-es helikoptert első alkalommal 2015-ben mutatta be a Kamov, mely a vörös csillagos alakulatok számára épülő példányokat továbbra is a GEOS-451-es rendszerrel szállítja.

Az ECO-52-est a francia SEGEM cég licensze alapján gyártja a moszkvai NPK SPP cég, valószínűleg jelentős francia alkatrészhányaddal dolgozva. A berendezés az európai építésű Tiger harci helikopter Strix rendszerén alapul, és többek között infrakamerát, CCD TV-t, és lézeres távolságmérőt tartalmaz.

TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media