© USMC

Lecsaptak - Első alkalommal vettek részt harci cselekményben az amerikai Villámok

2018-09-30Katonai repülés

Bár az Afganisztán területén végrehajtott CAS misszió részleteiről egyelőre nem sokat hoztak nyilvánosságra, de azt valószínűleg az USAF egyik légi utántöltőjének hathatós közreműködésével hajtották végre az Arab-öbölből elstartoló F-35-ösök

Az ötödik generációs csúcstípus első éles harci alkalmazására az Izraeli Légierő kerített sort az idén tavasszal, az amerikaiak pedig némileg lemaradva szeptember 27-én követték őket; igaz, az azt megelőző néhány napban a most Afganisztánban bevetett gépek már repültek felderítő bevetéseket Szomália térségében.

A US Marine Corps, azaz a bőrnyakúak F-35B gépei a Perzsa-öbölben hajózó Wasp-osztályú USS Essex felfegyverzett partraszálló hajóról felszállva indultak a meglehetősen távoli afganisztáni célok megsemmisítésére. Mivel a tengerészgyalogság közleménye nem volt valami bőbeszédű a tálibok ellen irányuló misszió részleteit illetően, így csak valószínűsíteni lehet, hogy a nagy távolság áthidalásában az USAF Közel-Keleten állomásozó légi utántöltői segítették a Lightning II-eseket.

A TheWarZone blog által megszerzett információk szerint a vadászbombázók CAS (Close Air Support - közvetlen tűztámogató) bevetést hajtottak végre, melynek során fix célokat semmisítettek meg GPS-irányítású JDAM bombáikkal.



A tengerészgyalogság F-35-ösei 2015-ben érték el az alapszintű bevethetőséget (IOC), és első alkalommal 2017-ben vettek részt külföldi kitelepülésen, mikor is Japánba repítették át néhányukat.

Hogy milyen rendkívüli képességekkel is rendelkezik az ötödik generációs típus, arról - az afganisztáni bevetésen részt vett amerikai pilóták nyilatkozatainak hiánya miatt - most álljon itt két izraeli pilóta saját tapasztalata.

Amir Eshel vezérőrnagy így számolt be az Izraelben Adir névre keresztelt típussal kapcsolatos első élményeiről:

"A Nevatim légibázisról felszállva, mire elérem az 1500 méteres magasságot, megjelenik a pilótafülkém hatalmas méretű kijelzőjén szinte az egész Közel-Kelet légi és földfelszíni katonai helyzetképe. El sem hiszem, amit látok. Ilyet az Amerikában lezavart típusátképzésen, az Arizonai sivatag fölött repülve bizony nem tapasztalhattam. Ott ugyanis béke volt, ez itt viszont egy háborús övezet. Gépem minden külön utasítás nélkül, automatikusan tárja elém a közel s távol elhelyezkedő ellenséges légvédelmi rakétaütegeket, radarokat, a levegőben mozgó idegen repülőgépeket, de természetesen a saját eszközök elhelyezkedését is."

Egy másik, név nélkül nyilatkozó légierős tisztségviselő szintén nagyon elégedett:

"Az F-35-ösben minden olyan képesség realizálódott, amiről a hadseregben eddig csak álmodtunk. Igaz ugyan, hogy már korábban is voltak olyan erős harci gépeink, melyek kitűnően tudtak manőverezni, kifinomult fegyverekkel voltak felszerelve, más típusaink pedig átfogó ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance - Hírszerzés, Megfigyelés, Felderítés) kapacitással bírtak. De ezek a gépek megközelítőleg sem rendelkeznek az F-35-öshöz hasonló felderítési és hírszerzési kapacitással, nem biztosítják a pilóta számára, hogy könnyen értelmezhetően áttekinthesse a hadműveleti területen lévő erőket. Az Adir viszont mindezt akár egyedül is, minden külső segítség nélkül, valós időben tárja elénk."

Hogy ne maradjon le semmiről ami a levegőben történik, lájkolja az AeroTech Facebook-oldalát!

TETSZETT A CIKK? AJÁNLJA MÁSOKNAK IS!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media