Kínai Szu-35-ösök egy H-6-os bombázó árnyékában   © CCTV

Teljes a flotta - A kínaiak megkapták utolsó Szu-35-ös vadászbombázóikat

2018-11-27Katonai repülés

Nagy valószínűség szerint az utolsó, Kínába irányuló vadászgép szállítási szerződésüket teljesítették az oroszok a napokban leszállított Flankerekkel

A Kína és Oroszország között 2015-ben tető alá hozott 2 milliárd dolláros üzlet a legnagyobb, ami a két ország között haditechnikai beszerzés kapcsán valaha is köttetett.

A jól ismert Szu-27-es gyökeres megújításával létrehozott Szu-35-ösöknek a kínaiak részére történő eladását komoly vita kísérte, hiszen sokan attól tartottak, hogy a vevő lemásolja majd a típust. Az üzlet létrejöttét az is nehezítette, hogy a vásárló saját fejlesztésű berendezéseket is integráltatni óhajtott a gép rendszerei közé, ami viszont jelentősen késleltette volna a Szuhojok leszállítását, hiszen az integrációs munka, és az azt követő tesztek sok időt vesznek igénybe.

A megrendelő szerette volna elérni a felhasználói interfész (magyarul a pilótafülke kijelzőinek nyelvezete) kínai írásjelekre történő átprogramozását is, ami viszont egyéb okok miatt nem valósult meg.

Bevetésen a Dél-kínai-tenger légterében   © Xinhua



A fentiek miatt a PLAAF (People's Liberation Army Air Force) részére szállított Szu-35-ösök lényegében csak egyetlen egy fedélzeti berendezés terén különböznek az Orosz Légierő gépeitől: ez pedig a kínai műholdas navigációs rendszer, a Beidou vevőmodulja, mely az orosz Glonassz blokkját váltotta fel.

Orosz nyelvű maradt a pilótafülke kijelzőinek nyelvezete is. Bár ez esetben az oroszok kivételesen elfogadták a vevő igényét, hogy a pilóták az általuk megszokott hieroglifákat láthassák viszont a Szu-35-ös két 230 x 305 milliméteres monitorán, az interfészek átprogramozása nem hozta meg a várt eredményt. Hiába írták át ugyanis a KRET konszern szakemberei óriási munkával a kijelzők által megjeleníthető orosz feliratokat kínaira, az végül nehezen olvashatónak bizonyult. A bonyolult rajzolatú kínai írásjegyek az eredeti orosz feliratok méretében megjelenítve nem nagyon látszottak, így nem nyerték el a PLAAF képviselőinek a tetszését sem.

A Szu-35-ös szimulátora   © Marina Liszceva



Az orosz karakterek böngészése azonban vélhetőleg nem okoz majd nagy lelki törést a kínai pilótáknak, hiszen az ázsiai ország légierejénél rendszeresített Szu-30-asok szintén oroszul kommunikálnak személyzetükkel, bár ott a némileg hagyományosabb kialakítású pilótafülke miatt lényegesen kevesebb a szövegesen megjelenő információk mennyisége.



A Kínai Légierő az első négy Szu-35-ös vadászbombázóját 2016 végén vehette át.

Mint bevezetőnkben már említettük, nagy valószínűség szerint ez volt az utolsó, Kínába irányuló orosz vadászbombázó export, hiszen a feltörekvő ázsiai szuperhatalom már ezen a téren is önállósította magát, nem szorul segítségre.

TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media