© Anatoly Sergunin

Megszerezte első légi győzelmét a MiG-31 Foxhound! Csak sajnos egyúttal első veszteségét is!

2019-04-24Katonai repülés

Az orosz nehézvadász egy 2017-ben történt, de a légierő által azóta sem részletezett hátterű balesetéről egy frissen megjelent tényfeltáró írás közöl megdöbbentő részleteket

"Lezuhant egy MiG-31 Foxhound vadászgép Szibériában" - számolt be róla a TASZSZ hírügynökség jelentése alapján az AeroTech a baleset másnapján, azzal folytatva, hogy "Az Orosz Föderációhoz tartozó Burját Köztársaság területén április 26-án történt balesetet szerencsére mindkét pilóta túlélte."

Az oroszoktól kiszivárgó hírek értelmezésében járatosaknak már akkor feltűnhetett, hogy a szokásoktól eltérően a légierő nem emlegetett pilótahibát (ezt pedig általában azonnal bejelentik), viszont a repülőgép meghibásodására visszavezethető katasztrófák esetében szokásos repülési tilalmat sem rendelték el a típusra.

A védelmi minisztériumnak két évig sikerült rejtegetnie a tényeket, de egy netes hírforrás most kitálalt.

Ezek szerint a MiG-31-es egy típustestvére által indított R-33 (AA-9 AMOS) rakéta találata miatt veszett oda. Az írás szerint a Foxhound géppár egy különleges teszten vett részt, mely forgatókönyve szerint az egyikük által indított R-33-as légiharc-rakétát a másik gép radarjának kellett volna célra vezetnie.

MiG-31 Foxhound géppár, a törzsük alatt R-33-as radarirányítású rakétákkal   © Maksz Sz



A kiszivárogtatott, viszont sajnos nem teljesen egyértelmű információk szerint a fegyvert indító vadászgép Zaszlon-AM lokátora és a tűzvezető számítógépe közötti állítólag sokszor előforduló, ellenség-barát (IFF) beazonosítási gondokkal fűszerezett együttműködési problémák miatt nem a tesztcélt találta el a csaknem féltonnás rakéta, hanem a másik MiG-31-est. Ennek szimulációja látható az alábbi videón.


A szóban forgó nagy hatótávolságú fegyver egyébként nagyon hasonlít a legendás F-14 Tomcat AIM-54 Phoenix rakétájára. Indítást követően beépített INS (Inertial Navigation System) navigációs rendszere támogatásával indítja a gyilkos rohamot, majd repülési pályája középső és záró fázisa során félaktív radarirányításra kapcsol.



A MiG-31-es katasztrófáját kiváltó különleges tesztekhez hasonlókat egyébként az USA is végez. Mivel ez az oroszok törekvésénél lényegesen jobban dokumentált, érdemes felidéznünk, így talán érthetőbbé válik a két Foxhound ténykedésének eredetileg eltervezett célja is.

Az amerikaiak egy 2016-os teszt során egy F-35-öst vontak be a kísérletükbe, melynek során egy hajófedélzeti légvédelmi rakétát vezetett célra a lopakodó vadászbombázó. Az eseményre a US Navy által fejlesztett haditengerészeti integrált tűzvezető rendszer (NIFC-CA - Integrated Fire Control-Counter Air) egyik próbája során került sor.

Az SM-6-os légi célok elleni rakétát a US Navy új-mexikói White Sands lőterén található, a hadihajókon lévő rakétaindítási körülmények szimulálására szolgáló USS Desert Ship nevű komplexumból indították útjára.

Az SM-6-os célpontja egy közepes magasságon szubszonikus sebességgel repülő, látóhatáron túli Beechcraft MQM-107-es volt. Az indítóállomás saját szenzorjai a nagy távolság miatt nem láthatták a céltárgyat, érzékelte viszont azt a tesztbe bevont, az NIFC-CA rendszerbe beintegrált F-35B Lightning II vadászbombázó, és adatátviteli rendszere segítségével folyamatosan ellátta a legfrissebb célkoordinátákkal az SM-6-os rakétát.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media