© USAF

Ideje lenne már végre megoldani a Raptorok és a Villámok közti kommunikációs problémát!

2019-07-01Katonai repülés

Az USAF F-22 Raptor és F-35 Lightning II alacsony észlelhetőségű típusai képtelenek egymással megosztani felderítési (és más egyéb) információikat. A súlyos hiányosság megoldására az amerikai haderőket felügyelő bizottság is felszólította a légierőt

A harctéri titkosított adatkommunikáció jelentősége folyamatosan növekszik, hiszen a földön, vízen, levegőben, vagy éppen a világűrben tanyázó harci eszközök, illetve a parancsnoki központok között egyre nagyobb mennyiségű felderítési információ, real-time videó, célokra vonatkozó adat száguld a katonák egyre bővülő információs szupersztrádáján. Az pedig tényleg megengedhetetlen, hogy éppen a két csúcstípus közti viszonylat tekintetében legyen gubanc az elektronikus hálózat szálaiban.

Márpedig ez a helyzet, mivel az F-35 Lightning II a MADL (Multifunction Advanced Data Link), az F-22 Raptor pedig az IFDL (Intra-Flight Data Link) rendszert használja, melyek a gépek különlegesen alacsony radarhullám visszaverő tulajdonságának a minél jobb kihasználása és megőrzése végett nehezen észlelhető kisugárzással üzemelnek.



Sajnos azonban eltérő hullámformákat alkalmaznak, így nem tudnak egymással kommunikálni!

A súlyos hiányosság minél előbbi megoldására az amerikai haderőket felügyelő bizottság, a House Armed Services Committee hívta fel a légierő figyelmét; nem mintha persze az utóbbi nem lenne tisztában a probléma aggasztó voltával.

A hadiipar is rámozdult már az ügyre, a Northrop Grumman már két éve jelezte, hogy a Global Hawkokba építendő Freedom 550 jelzésű rádióval hidat tudna verni a MADL és az IFDL közé. A kommunikációs gateway szerepkörre felkészített drónok a válságövezetek fölött nagy magasságban járőrözve így képesek lennének áthidalni a területen tevékenykedő Lightningek és Raptorok közti kommunikációs szakadékot.

A kézenfekvőnek tűnő megoldás ellenére valamiért azonban mégsem történt előrelépés.

Pedig a szóban forgó EQ-4 változatú Global Hawkokat már használja is az USAF, hogy negyedik és ötödik generációs harci gépei a US Navy és a US Marines eltérő adatátviteli rendszerekkel dolgozó vasmadaraival is képesek legyenek szót érteni.

Az egyik EQ-4 az Al Dhafra légibázison   © Colton Elliot



Hogy a Raptor - Lightning kommunikációs viszonylat is megvalósuljon végre, már csak a Battlefield Airborne Communications Node (BACN) modullal felszerelt EQ-4-eseket kellene a fent említett Freedom 550 rádióval ellátni.

Az EQ-4-eseket a Global Hawk Block 20-as változatából hozták létre, úgy, hogy eredeti felderítő rendszereiket BACN modulra cserélték, ami biztosítja, hogy például a légierő F-15-ösei információkat tudjanak megosztani a haditengerészet F/A-18-asaival, vagy éppen a Hornetek adatcsomagjai elérjék a légierő B-1B Lancer és B-52 Stratofortress stratégiai bombázóit.

Az EQ-4-esek - egymást váltva - szinte folyamatosan a levegőben vannak, így nem véletlen, hogy a közel-keleti hadműveletekben részt vevő, az Egyesült Arab Emirátusok Al Dhafra légibázisára települt, az üzemeltetők által légi WiFi-nek becézett A2019 jelzésű gép a hírek szerint már 20 ezer, levegőben töltött órát gyűjtött össze.


Kolom Dávid (kolom.david@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media