Amerikai RQ-4 Global Hawk   © USAF

Rendesen rászálltak a nyugati felderítőgépek az oroszokra

2019-09-24Katonai repülés

Az USA tengerészetének és légierejének pilóta vezette, illetve pilóta nélküli gépei a Fekete-tenger térségében, a Kalinyingrádi régióban, illetve a kelet-ukrajnai frontvonalak mentén próbáltak Putyin hadseregéről adatokhoz jutni, mindezt azonos napon

Szeptember 23-án a repülések nyomon követésére szakosodott Flightradar24.com honlap tanúsága szerint - melyet az Interfax vett górcső alá - négy amerikai repülőgép tevékenykedett az orosz határok közelében.

Egy RQ-4 Global Hawk a Krím-félsziget közelében vizsgálódott (természetesen végig a Fekete-tenger fölötti nemzetközi légtérben maradva). Az óriásdrón Ukrajna fölé is berepült, hogy annak keleti, az elszakadásért küzdő övezetének határvidékén járőrözve szemrevételezze a harcokkal sújtott országrészt.

Mégpedig meglehetősen nagy hatékonysággal: nagyfelbontású, szintetikus apertúrájú (SAR) radarjával, illetve elektro-optikai/infravörös (EO/IR) szenzorjaival naponta legalább 100 ezer négyzetkilométer terület átfésülésére képes (ez kb. hazánk területének felel meg).

A hidegháború idején ikonikussá vált U-2 Dragon Lady utódjának szánt gép képességei csak nemrég közelítették meg a nagy előd szintjét: a típust kifejlesztő és gyártó amerikai Northrop Grumman néhány éve fejlesztette ki azt az adaptert, mely lehetővé teszi a jobb minőségű, az U-2-esek és (annak idején) az SR-71-esek által használt szenzorok beépítését. Az adapternek a drónhoz történő illesztése szerkezeti és szoftveres módosításokkal viszonylag egyszerűen megoldható, így a gép igény szerint többféle, a jelenleginél fejlettebb felderítőkészlet hordozására is alkalmassá válik.

Míg a Global Hawk a Szicília szigetén lévő Sigonella légibázisról startolt el felderítő körútjára, addig a US Navy P-8 Poseidon repülőgépe a brit Mildenhall légibázisról érkezett a Kalinyingrádi régió térségébe.

A US Navy P-8 Poseidon tengeralattjáró-vadász repülőgépe   © Mark Broekhans



A Boeing által fejlesztett típus minden bizonnyal azon igyekezett, hogy fedélzeti rendszerei segítségével képet alkosson a térség vízfelszíni hajóforgalmáról és felszín alatti tengeralattjáró mozgásáról, ELINT (elektronikus hírszerző) rendszereivel pedig a megjelenése által generált orosz elektronikus adatforgalomról és radarkisugárzásokról.

A Poseidonhoz hasonlóan ugyancsak a Balti-tenger fölötti nemzetközi légtérben dolgozott az USAF RC-135W Rivet Joint felderítőgépe, szintén a katonai objektumokkal bőségesen megtűzdelt Kalinyingrádi régióra fókuszálva.

Egy RC-135-ös valahol Délkelet-Ázsia fölött   © Lance Cheung



A valós idejű elektronikus adatgyűjtő és felderítő kapacitással felvértezett, a C-135 Stratolifter átalakításával létrehozott típus nem csak begyűjti a levegőben röpködő elektronikus információmorzsákat, hanem a fedélzetén már azok kiértékelése is megtörténik, amelyet aztán titkosított adatkapcsolaton keresztül a földi központba továbbítanak.

Az oroszok legnagyobb bosszúságára a Rivet Joint egy másik példánya a Krím-félsziget térségében tűnt fel, tovább fokozva az amerikaiak által begyűjtött, feldolgozásra váró adatmennyiséget.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media