© Bell

A Legyőzhetetlen: egy Comanche kinézetű helikoptert ajánl a Bell a Kiowa Warrior utódjának

2019-10-03Katonai repülés

Bár a Bell Textron elképzelése hasonlít az óriási költségtúllépés miatt 2004-ben elmeszelt, Apache-utódnak szánt, alacsony észlelhetőségű RAH-66 harci helikopterre, a Bell 360 Invictus esetében nem volt cél a lopakodó képesség megteremtése

Szó sincs tehát a Boeing - Sikorsky eredetű indián harcos programjának feltámasztásáról, a RAH-66 Comanche-tól eltérően az Invictus esetében a lopakodós kinézetet adó vonalvezetés a forgószárnyas légellenállásának csökkentését, s így a csúcssebességének emelését szolgálja.

A bukott RAH-66 Comanche prototípusa   © Sikorsky



Az Egyesült Államok hadserege által meghirdetett FARA program nem is tartalmaz alacsony észlelhetőség megteremtésére vonatkozó követelményeket, ellenben a tervezett feladatkörre kifejezetten előnyös a megnövelt tempó lehetősége.

A FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) tender keretében ugyanis a rotor fölötti hatalmas szenzorgömbje miatt jellegzetes látványt nyújtó, 2017 végén utód nélkül nyugdíjba küldött, felfegyverzett felderítő feladatkörű OH-58D Kiowa Warrior forgószárnyas váltótípusát igyekeznek megtalálni.

A Bell ígérete szerint az Invictus repülési paramétereire nem is lehet majd panasz: a csaknem 370 km/h max. sebességen túl a forgószárnyas manőverezési képessége is - köszönhetően többek között a viszonylag nagyméretű szárnyaknak - a toppon lesz.

© Bell



A latin invictus szó jelentése alapján szerényen Legyőzhetetlen névre keresztelt szitakötő hajtásláncának alapja egy 3 ezer lóerős General Electric gázturbina lesz, melynek légbeömlője a sárkányszerkezet egyik-, a gázkivezető csöve pedig a másik oldalán található. Az erőforrás egy másodlagos SPU (Supplemental Power Unit) egységgel is meg lesz támogatva, többek között a jövő extra energiaigényű fedélzeti rendszereinek kiszolgálása érdekében. Nem kell nagy jóstehetség hozzá, hogy ezek egyike bizony a lézerfegyver lesz.

A Bell a koncepciógyártás során számtalan előremutató technológiával pakolta meg az egyelőre még csak a rajzasztalon létező masináját, többek között gondolva a Legyőzhetetlen személyzet nélküli bevethetőségére is. A tervezett csúcskategóriás fly-by-wire rendszernek köszönhetően azonban a hagyományos bevetések során sem kell majd a személyzetnek az elviselhetetlen munkaterheléstől megszakadnia, hiszen a Bell 360 rendkívül egyszerűen irányítható szerkezetnek ígérkezik.

© Bell



És hogy mindez mikorra fog testet ölteni? Lehet, hogy soha. A FARA tender keretében a US Army öt pályázót bízott meg, hogy vesse papírra saját elképzelését. Az így felvázolt tervekből a hadsereg azonban csak kettőt fog kiválasztani, melyek aztán prototípus formájában is materializálódhatnak.



A megépült gépek tulajdonságait a 2023-ban induló összehasonlító tesztsorozaton mérik majd össze, a tender győztesét pedig a tervek szerint 2024-ben hirdetik ki.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media