Egy Super Hornetet kísérő BATS csapat, egyelőre még csak grafikán   © Boeing

Robotizált szárnysegédet építenek! Jól halad az amerikai - ausztrál BATS program

2019-11-28Katonai repülés

Az amerikai Boeing az ausztrál védelmi minisztériummal karöltve egy olyan pilóta nélküli repülőgép fejlesztését végzi, melyet a hagyományos vasmadarakkal, például az F-35-ösökkel közösen végrehajtandó feladatokra szánnak

A Boeing Airpower Teaming System (BATS) néven futó fejlesztésbe az ausztrálok 29 millió dollárral szálltak be. A drónnal kapcsolatos munkák már jó ideje tartanak, a Loyal Wingman koncepcionális példányának első repülését 2020-ra ütemezték be.

Bár a különleges légi segítség még nem készült el, a rendszer számára létrehozott szoftveres és elektronikai komponensek próbái már megkezdődtek: az ausztrál sivatagban 15 sugárhajtású testbed emelkedett pár hete a levegőbe, hogy autonóm módon csapatba rendeződve bizonyítsák a Loyal Wingman koncepció működőképességét.




Hasonló célú programok egyébként több cégnél zajlanak, nem csak az Egyesült Államokban, hanem például Európában is. Ezek a légi robotok a manned-unmanned teaming (MUM-T) elgondolás jegyében (ez a személyzettel ellátott repülőgépek, illetve a drónok szoros együttműködését takarja) formálódnak.

Céljuk, hogy a személyzettel ellátott gépek számára (az ausztrálok esetében F/A-18E/F Super Hornet, EA-18G Growler, F-35 Lightning II, E-7A Wedgetail, P-8 Poseidon) olyan, mindig kéznél lévő segítség álljon rendelkezésre, mely egyrészt a levegőből képes fedezni őket, másrészt pedig nyugodt szívvel beküldhető a keményen védett célok felderítésére, vagy éppen leküzdésére.

A robotizált szárnysegédek magas szintű mesterséges intelligenciával lesznek fölvértezve, hogy - a földi irányítás, vagy a velük egy csapatban repülő pilóták bizonyos fokú felügyelete mellett - részben önállóan legyenek képesek feladataik végrehajtására.



A BATS-ről egyelőre még csak annyi konkrétum szivárgott ki, hogy azt a Boeing Ausztráliában építi, a költségeket 60 / 40 százalékos arányban megosztva a cég és az ausztrál védelmi minisztérium között. A drón nem csak pilóta vezette gépekkel közös kötelékben lesz képes feladatának végrehajtására, hanem egyedül is, vagy pedig hasonszőrű társaival rajt formálva.

A drón teljes méretű modellje   © Boeing



A légi robot a tervek szerint kb. 3200 kilométeres hatósugárral rendelkezik majd, melyet egyetlen, valamilyen biznisz jet-től kölcsönvett hajtóművel lesz képes teljesíteni. Első változata felderítő, hírszerző, illetve elektronikus hadviselési feladatok végrehajtására lesz felkészítve, de a drón végső kialakítása lehetővé teszi majd, hogy bevetést követően gyorsan átkonfigurálható legyen más jellegű, akár fegyveres küldetés végrehajtására is.


Kolom Dávid (kolom.david@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media