Egy Tu-160-as nyugat-európai körúton   © BE MoD

Elkészültek Kazanyban az első Tu-160 Blackjack modernizálásával

2019-12-01Katonai repülés

A Fehér Hattyúnak becézett stratégiai bombázó elsőként átépített példányát november 28-án vontatták ki a szerelőcsarnokból, hogy megkezdjék felkészítését a repülési tesztekre

Ezúttal már nem a változtatható szárnynyilazású bombázó évek óta zajló minimalista korszerűsítéséről és vele egybekötött nagyjavításáról van szó, hanem a típus totális megújulásáról.

Az Orosz Légierő 16 darabos Tu-160 Blackjack flottájának modernizációját ugyanis két ütemben bonyolítják. Az első körben csak apró változtatásokat hajtanak végre a gépek rendszerein, így azt leginkább nagyjavításnak nevezhetjük. De azért ezek a módosítások is fontosak, hiszen például ennek keretében építenek a gépekbe új navigációs rendszert.



A stratégiai bombázók valószínűleg azt a KRET elektronikai konszern által fejlesztett ANS 2009-es jelzésű berendezést kapják meg, amely a csillagok állását használja fel a gép pozíciójának a meghatározásához. Az új eszköz akkor tehet majd nagy szolgálatot a változtatható szárnynyilazású bombázó személyzete számára, ha egy háborús helyzetben az ellenség leállítja, vagy elektronikus zavarással megakadályozza a navigációs műholdrendszerek adatainak vételét.

A beavatkozás második lépcsője, melynek keretében most készült el az első Blackjack, már sokkal komolyabb: a bombázók teljes elektronikáját lecserélik, így többek között új radart, fedélzeti számítógépeket és önvédelmi rendszereket kapnak a hatalmas gépek. A felújítás keretében a pilótafülke teljes berendezése is megújul, a pilóták munkáját öt LCD kijelző segíti majd.



A típus pilótafülkéjére tényleg ráfér már egy alapos ráncfelvarrás, hiszen az még újonnan sem számított korszerűnek. A 16 darabos orosz Blackjack flotta ugyanis számos tervezési és ergonómiai hiányosságtól szenved, amiről már legendák is szárnyra kaptak: mikor például 1988-ban lehetővé tették a NATO képviselőinek, hogy a Moszkvától nem messze lévő Kubinkai légibázison első alkalommal megtekinthessék a típus egyik példányát, az akkori amerikai védelmi miniszter, Frank Carlucci részére azt is engedélyezték, hogy felmehessen a gép pilótafülkéjébe. Ott azonban egy kisebb baleset érte a magas rangú tisztviselőt: az amerikai ugyanis lefejelt egy kapcsolópanelt, amit az orosz pilóták azóta is Carlucci-panelnek neveznek egymás között

A szóba forgó részegység amúgy minden újonc Tu-160-as pilótának megkeseríti az életét, abba minimum egyszer mindenki beleveri a fejét.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media