A Gripen E december 3-án végezte el az első repülését a Saab Linköpingben lévő gyárának betonjáról elemelkedve
A 39-6002-es szériaszámot kapott, háromtónusú álcázófestést viselő gépet a tervek szerint a Saab még az éven átadja a hadsereg beszerzési hivatalának, hogy ott megkezdhessék vele az állami teszteket.
Persze a Gripen NG (New Generation) összesen épült három prototípusával (illetve a programba szintén bevont, némileg átépített JAS-39D demonstrátorral) már eddig is komoly mennyiségű tapasztalat gyűlt össze, és nagyot lendült előre a program. Ha csak az idei évet vizsgáljuk, lezajlottak például az MBDA Meteor légiharc-rakéta integrációs tesztjei, és lépésről-lépésre folyt a típusváltozat repülési határainak fokozatos kiterjesztése.
És hogy miért is van szükség az újgenerációs Griffmadár ilyen átfogó tesztelésére?
A Gripen E komoly átalakuláson esett át a hazánkban is rendszeresített változathoz képest: elődjénél némileg méretesebb repülőgép lett, melynek maximális felszállótömege 16.5 tonnára nőtt, ami 2.5 tonnával haladja meg a C/D verzió ugyanezen paraméterét. Az újgenerációs gép 30 centiméterrel hosszabb, 20 centiméterrel nagyobb fesztávolságú, mint a hazánkban is alkalmazott változat. A nagyobb gép levegőbe emelése komolyabb erőforrást kíván: a Saab erre a feladatra a GE Aviation F414-es sugárhajtóművet választotta.