Vadonatúj egyiptomi MiG-29-esek   © Alexei Karpulev

Lezuhant az egyiptomiak egyik csaknem vadonatúj MiG-29M vadászbombázója

2019-12-06Katonai repülés

A szerencsétlenül járt duplasvancú vasmadarat, mely a Fulcrum legmodernebb változata volt, egy 2016-ban kötött szerződés alapján kapta az Egyiptomi Légierő

Az orosz gyártmányú vadászbombázó december 5-én, gyakorlórepülés közben csapódott a talajnak, egyelőre ismeretlen okok miatt. A gép pilótája katapultált, de állapotáról egyelőre nincs információ.

Az egyiptomiaknak tavaly novemberben már megsemmisült egy csúcs-Migük. A balesetvizsgálat akkor a vezérlőrendszer meghibásodását jelölte meg a repülőesemény okaként.

Az arab ország 2016-ban rendelte meg MiG-29M/M2 harci gépeit az RSK MIG-től. A 46 példányos flotta tagjai 2017 közepétől folyamatosan érkeznek a Nílus vidékére.

A rendelkezésre álló információk szerint az egyiptomi Fulcrum verziót olyan rendszerekkel pakolja tele a gyártó, melyek még az eddigi legkorszerűbb rendszerben álló huszonkilences változatoknál, az orosz és az indiai haditengerészet gépeinél is ütősebbekké teszik azokat.

Az új eszközök közül talán a legfontosabb a T220-as jelzésű célzókonténer, mely a földi célok elleni precíziós fegyverek pontos célba juttatására szolgál. Ilyen eszközök létrehozása terén eddig nem jeleskedtek az oroszok, a kb. egy évtizeden keresztül az UOMZ által fejlesztett Szapszan sem vált be. A T220-ast egy másik cég, az OAO NPK SPP alkotása.

A T220-as célzókonténerrel felszerelt kétüléses M2 változat tesztelése Zsukovszkijban   © Alexei Karpulev



Az egyiptomi gépek megkapják az önvédelemre szolgáló MSP-418K elektronikus zavarókonténert is, melyet a szárnyuk alá függesztve hordozhatnak. A 4-18 GHz-es tartományban dolgozó eszköz az ellenség radarirányítású rakétáinak a zavarására szolgál, és azt az oroszok elsősorban az AIM-120 AMRAAM, az AIM-7 Sparrow és a MICA-EM megtévesztésére hegyezték ki, viszont saját gépeiken egyelőre még nem rendszeresítették.

Az arab migek önvédelmi képességét javítják a rajtuk elhelyezett rakéta közeledés-jelző szenzorok is.

Nem minden téren fejlettebbek azonban az egyiptomi huszonkilencesek orosz vagy éppen indiai társaiknál: a gépek szélvédője elé még nem a legmodernebb IRST infravörös kereső és követő egységet installálja a gyártó. A MiG-35-öshöz szánt OLS-UEM még tesztelés alatt áll, így az araboknak meg kell elégedniük annak egyszerűbb változatával, az OLS-UE egységgel, mellyel az orosz és indiai haditengerészet MiG-29-esei is fel vannak szerelve. Bár nem a legkorszerűbb, de azért ez sem egy haszontalan eszköz, hiszen képalkotó infravörös érzékelője a légi célok mellett a hőt kibocsájtó földi objektumokat is képes detektálni és nyomon követni.



A MiG-29-esek orrkúpja alá rejtett radar terén sem élvez előnyt a fáraók utódainak légiereje, hiszen AESA radarról még szó sem lehet, gépeiket az orosz és indiai MiG-29K/KUB-okban is dolgozó N010 Zsuk-M berendezéssel szállítja az RSK MIG.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media