© CAGI

Moszkvában lezárult a kínai - orosz szélestörzsű légibusz szélcsatorna tesztjének legújabb fázisa

2019-12-17Polgári repülés

Az orosz főváros melletti Zsukovszkijban lévő CAGI által a T-128-as jelzésű szélcsatornában a CR929-es utasszállító 1:39 méretarányú modelljével elvégzett vizsgálatsorozat a típus végleges kialakításának meghatározását szolgálja

A moszkvai teszten a CR929-es HMS (high-speed standard model) modellje vett részt, de korábban a tervezett repülőgép többféle kialakítású mérethelyes változatát is kipróbálták már, nem csak az orosz, hanem kínai és EU-s szélcsatorna laborokban is.

A Kína és Oroszország még 2014-ben kötött előzetes egyezményt egy nagyméretű utasszállító fejlesztéséről, amit 2016-ban öntöttek végleges formába. A közös programnak már elkészült a megvalósíthatósági tanulmánya, és a 2017 májusában az orosz UAC és a kínai COMAC által megalakított CRAIC (China-Russia Commercial Aircraft International Corporation Limited) már végzi a repülőgép koncepcionális tervezését, melyre 2 millió dollárt szánnak.

Az eleinte C929, Oroszországban pedig SFDMS (szélestörzsű, nagy hatótávolságú repülőgép) néven futó program (melyet nemrég kereszteltek át CR929-re) célja egy 12 ezer kilométeres hatótávolságú, 300 utas szállítására alkalmas repülőgép létrehozása, mely a Boeing 787 Dreamliner és az Airbus A350-es típusoknak teremtene konkurenciát.

Az új típus - legalább is a fejlesztők reményei szerint - egy utasra vetítve tíz-tizenöt százalékkal alacsonyabb költséggel lenne üzemeltethető, mint nyugati vetélytársai. A gép a kedvező paramétereit a lehető legmodernebb hajtóművek alkalmazásával, korszerű kompozit anyagok minél szélesebb körű használatával, illetve a tökéletességre törekvő aerodinamikai kialakításával érné el.



A légibusz árát 114-118 millió dollár környékére lőtték be, úgy, hogy az a konkurenciánál nagyjából 20 százalékkal kedvezőbb legyen.

A CR929 szűzfelszállását 2025-re tervezték be, 2027-ben pedig már az első megrendelő is átvehetné az orosz-kínai típus első szériapéldányát. Bár ezek meglehetősen optimista célkitűzésnek tűnnek - ahogy a 2045-ig legyártandó 800 darab is - az orosz szellemi és technológiai háttérrel, illetve a kiapadhatatlan kínai pénzügyi forrásokkal - talán mégis tartható lesz.

Egyes orosz elemzőket pontosan az orosz tervezési szakértelem, illetve a gyártási technológiák kínai kézbe jutása aggasztja, csak hát országuknak nagyon fontos az ázsiai nagyhatalom részvétele a programban, mivel gyártási kapacitáshiány és pénzügyi okok miatt egyedül nem lennének képesek egy ilyen gépet nagy sorozatban gyártani.

Bár a munkamegosztás még nincs véglegesítve, de úgy tűnik, hogy a CR929 törzsrészét a COMAC, a szárnyakat az oroszok gyártják majd, az összeszerelés pedig Sanghajba lesz pozícionálva.

A programba egy éve az olaszok is bekapcsolódtak: a Leonardo hadiipari óriás 2018. október 26-án írta alá a CRAIC céggel azt az előzetes megállapodást, melynek értelmében kompozit törzsszekciókat fognak fejleszteni és gyártani a CR929 számára.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media