© CN

Átvette második repülőgép-hordozóját Kína haditengerészete

2019-12-18Katonai repülés

A Type 001A jelzésű úszó repülőtér, mely 2018. május 13-án indult első próbaútjára, az ázsiai birodalom első saját építésű vízi repülőtere, hiszen a 2011-ben tesztelésre fogott Liaoning még szovjet eredetű hajótestre épült

A hajóóriást december 17-én a Sanya haditengerészeti bázison, Shandong néven, ünnepélyes külsőségek között vették át a tengerészek.



A 17-es oldalszámot kapott repülőgép-hordozót a Dalian Shipbuilding Industry Company építette, melynek dokkjaiban villámgyors a munkatempó, hiszen az új hordozó gerincét 2015 márciusában fektették le, aztán még szinte üres hajótestként 2017. április 27-én bocsájtották vízre, majd egy év alatt be is szerelték a meglehetősen összetett és sokrétű fedélzeti berendezéseit, hogy megkezdhessék vele a tengeri próbákat.

Az új vízi jármű 70 ezer tonna vízkiszorítású, az általa hordozott J-15-ös repülőgépek még az első kínai hordozó, a Liaoning esetében alkalmazotthoz hasonlóan, ugrósánc segítségével emelkedhetnek a levegőbe róla. A hordozó az előzetes találgatásokkal ellentétben nem atom, hanem hagyományos meghajtást kapott.

Bár a Dalianban épült hajó nagyon hasonlít a szovjet gyökerű Liaoninghoz, annak rendszerei teljes egészében kínai tervek alapján készültek. A hajó kialakításakor pedig már figyelembe vették a 2012-ben rendszerbe állított ex-Varjaggal szerzett tapasztalatokat.



A Kínai Haditengerészet óriási tempóban zajló fejlesztése a Shandong elkészültével sem áll meg: már épül a Type 002-es is, mely esetében immár az amerikai repülőgép-hordozók jelentették a mintát a tervezők számára. A 85 ezer tonna vízkiszorítású hajó munkálatai 2015 márciusában kezdődött Sanghajban. Az elődei esetében alkalmazott ugrósánc helyett már katapultok (3 db) gyorsítják majd felszálló sebességre a fedélzetére rendszeresített vadászbombázókat. A katapultok nagy valószínűség szerint még nem az egyelőre csak az amerikai Gerald R. Ford (CVN-78) és a John F. Kennedy (CVN-79) hordozók esetében alkalmazott elektromágneses elvek szerint működőek lesznek, hanem gőzmeghajtásúak, akárcsak a US Navy összes többi hordozója esetében is.

A Type 002 elkészülte 2021-re várható. Akkorra már a fedélzetére szánt, módosított orrfutójú, katapultos indításra alkalmas J-15-ös vadászbombázók is sorozatgyártásra alkalmas állapotban lesznek.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media