© Brady Kendrick

Elkészült az USA hordozóit kiszolgáló C-2 Greyhound teherszállítókat váltó Osprey első példánya

2019-12-19Katonai repülés

A C-2 Greyhound repülőgép-hordozó fedélzeti teher- és személyszállító repülőgépek élettartalma lassan a végéhez közeledik, pótlásukat a billenőrotoros V-22 Osprey speciális változatával kívánja megoldani a Navy

Az Egyesült Államok haditengerészete 2015 februárjában döntötte el az utódlás kérdését, az első CMV-22B Osprey COD (Carrier Onboard Delivery) repülőgépről készült fotót pedig a napokban sikerült elkészíteni a Bell Amarillo-ban lévő üzeménél.

A Bell és a Boeing összesen 39 darab CMV-22B Osprey billenőrotoros gépet fog leszállítani a haditengerészet részére, hogy a kiöregedett Greyhound állományt lecseréljék velük.

A C-2 Greyhound a Grumman cég fejlesztése, mely 1964-ben végezte el első repülését és 1966-ban állt szolgálatba. A típus kulcsfontosságú feladatokat lát el a US Navy repülőgép-hordozóinak kiszolgálása terén, hiszen segítségével juttatják az úszó repterek fedélzetére például a hirtelen szükségessé vált, és a hajón nem tartalékolt repülőgép alkatrészeket, de a posta továbbítására és személyszállításra is rendszeresen igénybe veszik.


A két légcsavaros gázturbinával felszerelt típusba a be- és a kirakodást lehajtható hátsó rámpa könnyíti meg. Ha nem kizárólag teherszállításra veszik igénybe, a Greyhound 26 utast képes rakterébe fogadni, akik kiszerelhető üléseken a menetiránynak háttal ülnek.

A jelenleg használt, 1985-1989 között gyártott C-2 változatok élettartalma azonban lassan a végéhez közeledik. A haditengerészet 2015 februárjában választotta ki a leendő utódot, mely a V-22 Osprey HV-22 változatán alapul.

Több érv is szól az üzemeltetése kezdetén igencsak magas baleseti statisztikával rendelkező Halászsas mellett: mivel a típus képes helyből fel- és leszállni, a megfelelő méretű helikopterfedélzettel rendelkező hajókra is tud majd utánpótlást szállítani.



Ráadásul az USAF és a US Marines alakulatainál rendszerben álló különböző Osprey változatok már komoly harctéri tapasztalatot gyűjtöttek be Irak, Líbia, Afganisztán, vagy éppen Szíria légterében tevékenykedve.

További pozitívum, hogy egy hordozókeret kifejlesztésével megoldódott az F-35-ösök hajtóművének a V-22-esek tehertérében történő szállításának problémája is, mely alapvető kritérium volt a Greyhound váltótípusának kiválasztásánál.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media