© USAF

Tizenkét SR-71-est vesztett el az USA a kémgép szolgálati ideje alatt, egyiküket éppen 50 éve

2019-12-19Katonai repülés

A rendkívüli sebességre képes típus 1966-1998 között próbálta kielégíteni az ellenség katonai titkaira szomjazó Egyesült Államok igényeit, ám balesetekben elég sok odaveszett közülük; a fél évszázaddal ezelőtti esetnél emberi hanyagság okozta a bajt

1969. december 19-én egy újonnan beépített kamera tesztelése céljából emelkedett levegőbe a Lockheed által fejlesztett SR-71 Blackbird 61-7953-as szériaszámú példánya Joseph William Rogers ezredes és Gary Heidelbaugh őrnagy irányításával. Eleinte minden rendben volt: a rendszerpróbák lezajlottak, és már csak egy légi utántöltést kellett lezongorázniuk.

Miután elváltak a KC-135 Stratotankertől, Rogers ezredes engedélyt kért a repülésirányítástól, hogy 18 ezer méteres magasságra emelkedhessenek. A megkapott hozzájárulás birtokában aztán utánégetőre kapcsolta a Blackbird két Pratt & Whitney J58-as sugárhajtóművét, ám ekkor váratlan dolog történt: a hajtóművek kompresszorai leálltak, a repülőgép gyorsan veszíteni kezdett sebességéből, majd felkapta az orrát.



A két hajózónak nem maradt más választása, azonnal katapultálniuk kellett az irányíthatatlanná vált vasmadárból. Az SR-71-es lezuhant és szinte teljesen elpusztult a becsapódást követő tűzben, Rogers és Heidelbaugh azonban sértetlenül ért földet.

Ég a Lockheed SR-71A 61-7953-as szériaszámú példánya   © Check-Six.com



A katasztrófát követő vizsgálat emberi mulasztásra vezette vissza a repülési esemény okát: az új kamera beépítése során ugyanis muszáj volt megbolygatni a repülőgép sebességének mérésére szolgáló, a pitot csövet is magában foglaló nyomásérzékelő rendszert. A szerelési munkák során azonban az egyik csővezetékbe bekerült egy darab ragasztószalag, amit valószínűleg a szennyezőanyagok távoltartása céljából ideiglenesen helyezhettek valamelyik szabadon hagyott csővégre.

Ez a ragasztódarab aztán a nyomásérzékelő rendszerben a repülés során megváltoztatta az áthaladó levegő áramlását. Így a nyomásérzékelő hibás adatokkal dolgozott. A fals infók pedig éppen akkor okoztak problémát, mikor Rogers ezredes utánégetőre kapcsolta gépét.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media