Az OP-2-es prototípus   © Vkontakte

Levegőbe emelkedett a Kamov szuperlassú civil projektjének harmadik Ka-62-ese is!

2019-12-30Katonai repülés

Bár december 27-én valójában a helikopter repülési tesztekre épített második (OP-2) prototípusa kapott (forgó)szárnyakra, az mégiscsak a levegőbe emelt harmadik Ka-62-es, hiszen a harmadik proto (OP-3) pár hónappal beelőzte azt

A lebegési tesztjét a brutális szibériai hidegben a napokban megkezdő szitakötő egyébként már évekkel ezelőtt megépült, hiszen 2017 szeptemberében egy vlagyivosztoki gazdasági fórumon közszemlére is tették, ám az igen lassan haladó program kiismerhetetlen ütemezése miatt kissé hátrébb szorult a légi próbák terén.

Igaz, a típus sorsát nyomon követők ezen már nem lepődnek meg!

A projekt egyébként is tetemes csúszást halmozott fel, ami még jelentősebbnek tűnik, hogy ha azt is figyelembe vesszük, hogy a Ka-62-es előtanulmányának tartott V-60-as könnyű helikopteren már a 70-es évek végén elkezdett dolgozni a Kamov, igaz néhány év után, egy méretarányos modell megépítését követően felfüggesztette a programot.

Természetesen a Ka-62-es már nem sokban emlékeztet erre az ős-Kamovra, azzal ellentétben már például hagyományos rotorelrendezést kapott, és persze a fedélzeti rendszerek sem a régmúlt szovjet standardját tükrözik.

A tervezőiroda jellegzetes stílusjegyét, a koaxiális rotorelrendezést mellőző, 12-15 személy szállítására alkalmas közepes helikopter berepülési programját eredetileg még 2013-ban szándékozták megkezdeni, de valószínűleg nehézségekbe ütközött a típus nyugati eredetű gázturbinájának és erőátviteli rendszerének az összehangolása a repülésvezérlő elektronikával. Így a forgószárnyas első repülésére (pontosabban lebegésére) csak 2016-ban kerülhetett sor.

Az arszenyjevi Progressz helikopterüzemben gyártott típushoz a repülési elektronikai csomagot a szentpétervári Transzasz elektronikai cég (tavaly megvette a finn Wärtsilä) szállítja. Ebbe beletartozik többek között a képernyős műszerfal, a forgószárnyas repülésirányító rendszere, illetve a navigációs eszközök.



A Russian Helicopters holdinghoz tartozó Kamov az összes nemzetközi repülési szabványnak megfelelő forgószárnyas megalkotásához a legfejlettebb technológiákat igyekezett felhasználni, aminek érdekében komoly nemzetközi együttműködés bontakozott ki: a Ka-62-es három fő komponense külföldön készül: a francia Turbomeca szállítja az Arius 2G1-es gázturbinákat, a szintén francia Zodiac Aerospace az üzemanyagrendszert, az osztrák Zoerkler pedig az erőátviteli rendszert. Ez utóbbit a harmadik prototípusnál azonban már orosz gyártmányúra cserélték.

Most, hogy végre összeállt a tesztflotta, a Kamovtól szárnyra kapott információk szerint hamarosan megkezdődhet a típusengedély megszerzésére irányuló munka, párhuzamosan pedig a felkészülés a sorozatgyártásra.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media