A szigetországban 2018-ban lebbentették fel a fátylat a RAF számára létrehozandó hatodik generációs vadászbombázó, a Tempest programjáról. Bár a projekt túl nagy falatnak tűnt a brit védelmi költségvetés számára, a fejlesztés lendületbe jött
A munka tehát elstartolt, de a cél még messze van, hiszen számtalan részterületen kell komoly áttörést elérni, hogy a lopakodó végül összeálljon, és a levegőbe emelkedjen.
A harci gép erőforrásának fejlesztésén a Rolls-Royce dolgozik. A cég már a jövőben felmerülő igények kielégítésére is gondolt, mikor hozzáfogott a Tempest sugárhajtóművének tervezéséhez.
Mivel a következő generációs vadászbombázóknak a jelenlegi vasmadarak számára rendelkezésre állónál jóval több elektromos energiára lesz szükségük, ennek alapjait bizony már most le kell fektetni. A brit vállalat az E2SG (Embedded Electrical Starter Generator) program keretében egy olyan elektromos generátort fejleszt, mely a korábbiaktól eltérően jelentősen több villamos energiát lesz képes előállítani.
De ez még nem minden: a generátort a sugárhajtómű magrészébe kívánják integrálni (itt található a nagynyomású kompresszor, az égőtér, valamint a nagynyomású turbina). Ez gyökeresen eltér a jelenlegi gyakorlattól, hiszen a ma használt jetmotorok esetében az áramfejlesztőt azok külsejére szerelik, és az áttételház fogaskerekein keresztül hajtják meg.
És hogy mihez is kell ez a sok villamos energia?
A folyamatosan növekvő energiaigényű fedélzeti elektronikus berendezéseken túlmenően a következő évtizedek hadviselésében vélhetőleg kulcsszerepet játszó lézerfegyverekhez. Erre minden hadiipari nagyhatalom komoly erőkkel készül, és nem csak magának a csillagháborús eszköznek a létrehozásával, hanem annak működési feltételeit biztosító kiegészítő eszközök fejlesztésével is. Ez utóbbiak kategóriájába tartozik a lézerfegyverhez elégséges mennyiségű energiát biztosítani képes hajtómű is.