© Mark Broekhans

Egy kínai haditengerészeti bázis körül szimatolt a US Navy egyik továbbfejlesztett P-8-as járőrgépe

2020-05-19Katonai repülés

Csak nemrég jelentek meg az első fényképek arról a P-8 Poseidon haditengerészeti járőr és tengeralattjáró elhárító gépről, mely egy kiegészítő radarrendszert kapott a törzse alá; ez a típusváltozat ólálkodott a kínai Hajnan sziget körül

Az Egyesült Államok haditengerészetéhez tartozó Poseidont a repülések nyomonkövetésére szakosodott egyik honlap buktatta le. Az ELINT (elektronikus hírszerző) missziókra is alkalmazható járőrgép bevetéstervezőinek választása nem véletlenül esett Hajnan szigetére, hiszen az ott található haditengerészeti támaszponton állomásozik Kína ballisztikus rakétahordozó tengeralattjáróinak egy része.

Kínai Type 094 típusú ballisztikus rakétahordozó tengeralattjáró   © CRS



A sziget stratégiai jelentőségét mutatja, hogy már régóta figyelnek rá az amerikaiak: 2001-ben egy körülötte felderítést végző, és közben egy kínai vadászgéppel összeütköző EP-3E Aries II kémgép éppen annak repterén kényszerült vészleszállást végrehajtani.

A Lockheed által létrehozott P-3 Orion típuson alapuló speciális gép helyett május 15-én azonban egy P-8 Poseidon jelent meg a szigetnél, mégpedig annak felturbózott, csak kb. hét példányban létező változata. A törzse alatti hatalmas illeszkedő konténerben egy AN/APS-154 jelzésű, AESA antennával ellátott radart hordozó vasmadárról csak nemrég jelentek meg az első fotók - persze nem hivatalos forrásból.

Titkossága miatt aztán a Raytheon által kifejlesztett különleges szenzor képességeiről nem sok információ került nyilvánosságra, így nagyvonalakban csak annyit tudni róla, hogy rendelkezik szintetikus apertúrájú üzemmóddal, tehát szinte fénykép minőségű radarképet tud produkálni, illetve képes mozgó célok követésére vízfelszínen és szárazföldön egyaránt.

Az AN/APS-154 radarral felszerelt Poseidon   © CVVHRN



Ez utóbbi egyébként nem is kicsi technológiai fegyvertény, mivel a felszíni objektumok felderítésére létrehozott radarok a kétféle környezettel általában gondban vannak, így jellemzően vagy vízfelszíni, vagy pedig szárazföldi célkeresésre optimalizálják őket.
Az új radarral a P-8 Poseidon alkalmas lesz majd (legalább is részben) átvenni a hajnani kaland kapcsán fentebb már említett EP-3E Aeries II kémgép feladatait.

Persze a görög tengeri istenségről elnevezett Boeing az AN/APS-154 nélkül is egy jó képességű vasmadárnak számít. Saját századik példányát május 14-én vette át a US Navy, melynek állományába egyébként 2012-ben került be az első sorozatgyártású járőrgép.



Bár a Boeing 737NG utasszállítón alapuló P-8A kezdeti példányainak tudásszintje az elődtípusnak számító Lockheed P-3C Orion gépek korai változataihoz hasonlítottak, a Boeing két ütemben - a már legyártott példányokon visszamenőleg is - folyamatosan növeli a típus harcértékét.

Az alap Poseidon-verzió tengeralattjáró elleni hadviselési rendszerei egyidejűleg csak egy viszonylag kis kiterjedésű területet voltak képesek szemmel tartani, mivel felderítő berendezései csak max. 600 méteres magasságból voltak hatásosak. Ezen az Increment 2 képességnövelő program (ez 2015-2018 között futott) keretében segített a Boeing, 3 ezer méter fölé emelve a tengeralattjáró-vadász bevetések járőrözési magasságát.


Igaz ugyan, hogy torpedókat ebből a magasságból eleinte nem lehetett indítani, de a Boeing által létrehozott HAAWC nevű eszköz végül ezen is segített. A HAAWC (High Altitude Anti-Submarine Warfare Weapon Capability) az Mk54-es torpedókra szerelhető, szárnyból és farokrészből álló, GPS navigációs rendszerrel megtámogatott képességnövelő egységcsomag.

A szárnyakkal ellátott MK54-es torpedók a vízfelszínt siklórepüléssel érik el, majd az alámerülést követően leoldják szárnyaikat, és aktiválják szonárjukat. A továbbfejlesztett fegyvert 2017 májusában kezdte tesztelni a US Navy.

Az Increment 3 képességnövelési program (2017-2021 között fut) a Poseidonok ASW (Anti-Submarine Warfare - Tengeralattjáró Elleni Hadviselés) kapacitásának további fokozására koncentrál, de javít a típus kommunikációs lehetőségein és ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance - Hírszerzés, Megfigyelés, Felderítés) szenzorain is.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)

Hogy ne maradjon le semmiről ami a levegőben történik, lájkolja az AeroTech Facebook-oldalát!

TETSZETT A CIKK? AJÁNLJA MÁSOKNAK IS!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media