MC-130J Commando II portré   © USAF

Arsenal planes: standoff fegyverek tömeges bevetésére készíti fel szállítógépeit az USAF

2020-06-03Katonai repülés

A nagy mennyiségben indítható, nagy távolságra lévő célok levadászására alkalmas eszközök várhatóan új fejezetet nyitnak a hadviselésben; az USAF már meg is tette az első lépéseket, hozzálátott a tesztekhez

A teherszállító repülőgépek rakteréből bevethető fegyverek alkalmazása kétségkívül levenné a terhet a bombázók válláról (persze nem minden esetben!), hiszen egy nagyerejű, átfogó támadásnál a négyhajtóműves C-17-esekből például óriási mennyiségű földi célok elleni szárnyas rakéta indítható útjára.

Az Air Force Research Laboratory (AFRL) és az USAF egy közös projekt során dolgozta ki a halálos eszközök légi startjának módozatát, és már hozzá is láttak elképzelésük kipróbálásához.

Az utahi Dugway Proving Ground tesztkörzetben néhány MC-130J Commando II bevonásával az év eleje óta zajlanak a kísérleti fegyverindítások, melynek során a raklapokra rögzített (egyelőre még csak)súlymakettek görgők segítségével hagyják el a C-130 Herculesre alapozott szállító és légi utántöltő gépek rakterét.

A repülőgépből kidobott, légierős zsargonban CEP (Combat Expendable Platform) néven emlegetett raklapokról a fegyvereket szimuláló objektumok aztán leválnak (ennek módszerét még titkolja az USAF). Az eddig lezongorázott tesztek során a fegyverimitátorok még nem rendelkeztek saját hajtóművel, de a kísérletek hamarosan sorra kerülő kettes fázisa alkalmával már ez is meg lesz oldva.

Az egyetlen nyilvánosságra hozott kép a januárban kezdődött tesztekről: útjára indul egy raklapra szerelt fegyvercsomag az MC-130J Commando II rakteréből   © USAF



A 2020 januárjában indult erőfeszítések februárra oda jutottak, hogy az arizonai Yuma kísérleti terep légterében már egy C-17A Globemaster III-as szállítógépből is sor került a CEP-k oldására.

Az Arsenal planes koncepció működőképességéhez azonban nem elég a raklapos fegyverstart kidolgozása, a halálos eszközök célra vezetését is meg kell valahogy oldani. Nos, az AFRL és az USAF párosa már erre is gondolt, a teherszállítókról bevethető munícióval szemben igencsak magas követelményeket állítva: csak nagyfokú önállósággal rendelkező, és a harcteret lefedő számítógépes hálózat protokolljaival elboldoguló szárnyas rakéták jöhetnek szóba, melyek célra vezetésével nem kell sokat bajlódni.

Az elképzelések szerint egy éles bevetés során a CEP raklapokat szállító transzporterek a pilóta vezette harci gépekből és drónokból összeállt támadó köteléket követnék. A raklapok segítségével tömegesen elindított fegyverek számára a célokat a radarokkal és egyéb szenzorokkal ellátott vasmadarak pilótái jelölnék ki, akik ennek során a robotizált társaiktól érkező harctéri információkra is támaszkodhatnának.
A sikeres találat érdekében persze nem csak a megsemmisítendő objektumok adatait kell betáplálni a fegyverek memóriájába, nagyfokú önállóságuk ellenére azért útjuk során többször is adatkapcsolatba kell velük lépni, frissítve például a célra vonatkozó infókat.



A felfegyverzett szállítógépek koncepciójának ezen második legfontosabb kritériumát is sínre tették már a légierőnél, a harctereket lefedő, minden eszközt elektronikusan felfűző, vezeték nélküli számítógépes hálózat révén.

A földön, a vízen, a levegőben, vagy éppen a világűrben tanyázó harci eszközök, illetve a parancsnoki központok között egyre nagyobb mennyiségű felderítési információ, real-time videó, célokra vonatkozó adat száguld a katonák egyre bővülő információs szupersztrádáján. Ilyen körülmények között pedig már viszonylag egyszerűen megoldható, hogy pl. egy MC-130J Commando II rakteréből egyidejűleg indított tucatnyi szárnyas rakéta automatikusan megkapja célkoordinátáit, illetve a repülésük során az esetleges útvonalkorrekció információi is eljussanak hozzájuk.

Ilyen irányú tesztek, függetlenül az Arsenal planes törekvésektől, már évek óta zajlanak: volt már olyan kísérlet, melynek során a szárazföldi tüzérség célmegjelölőjeként dolgozott egy F-35-ös, vagy éppen ugyanezen típus hajófedélzetről indított légvédelmi rakétát vezetett célra.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media