Az F/A-18F Block 3 vadászbombázó itt még a gyárban   © Boeing

A Boeing átadta a US Navy részére az első két Block 3-as Super Hornetet

2020-06-22Katonai repülés

Az F/A-18 E/F vadászbombázó következő generációjának létrehozásába 2018 elején vágott bele a repülőgépgyártó óriás; az erőfeszítésnek már meg is lett az eredménye, a repülési tesztekre szánt két gépet a napokban adták át a haditengerészetnek

Június 17-én egy együléses és egy kétüléses változatú Block 3-as Super Hornet érkezett a marylandi Patuxent River támaszpontra. Bár a két harci gép még nem rendelkezik a típusváltozathoz tervezett teljes felszereltséggel - hiányzik még róluk pl. az illeszkedő pót-üzemanyagtartály is -, de ahhoz, hogy a haditengerészet megkezdhesse velük a repülési teszteket, illetve kidolgozhassák segítségükkel az új bevetési profilokat, üzemeltetési koncepciókat, nagyon is megfelelnek.


A gyökeresen megújult Lódarázs új fedélzeti rendszereinek egyes elemeit az elmúlt hónapokban egyébként már légi próbákra bocsájtották a fejlesztők. Az új típusváltozathoz szánt, pót-üzemanyagtartályba integrált IRST-vel (infravörös kereső és követő egység) felszerelt Super Hornet például 2018 végén emelkedett elsőként a levegőbe, de már folynak egy illeszkedő pót-üzemanyagtartállyal ellátott vasmadár légi próbái is.

A két említett fejlesztés persze csak egy töredéke egy hatalmas projektnek. A Pentagon célja ugyanis a típus fedélzeti rendszereinek gyökeres megújítása, hogy a Super Hornet megfeleljen a következő évtizedek követelményeinek is, és legalább a 2040-es évekig szolgálatba maradhasson.



A Super Hornet Block 3-as változata méltó párja lesz a US Navy hajóin rendszerbe álló F-35-ösöknek, melyekkel azonban nem a lopakodó képesség korábban elképzelt fokozásával kíván versenyre kelni, hanem a harctéri információs hálózatba történő nagyfokú integráltságával.

Hogy a típusváltozat a következő évtizedekben is megállja majd a helyét, fejlesztői igencsak ügyesen válogatták össze kulcsfontosságú elemeit: nagysebességű datalink, új, nagyméretű pilótafülke kijelző, Lockheed Martin AN/ASG-34 IRST konténer, Raytheon APG-79 AESA radar, Harris AN/ALQ-214 integrált elektronikus önvédelmi rendszer (IDECM) biztosítja majd az elvárt képességnövekedést.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media