© USAF

Hiába Villámlás a nevük, jó ideig messze el kell kerülniük vihar szülte társaikat az F-35-ösöknek

2020-06-28Katonai repülés

A Lockheed Martin ötödik generációs típusát üzemeltetők élete ez elkövetkező időszakban egy kicsit bonyolultabbá válik, mivel egy most kibukott hiba miatt a Lightning II-esek alap, azaz A változatát nem küldhetik fel a viharos égboltra

A világ legkorszerűbb vasmadarai, az F-35-ösök hiába kapták a keresztségben a Lightning, azaz Villámlás nevet, pilótáik ezentúl jól teszik, ha messzire elkerülik a névadóikkal tűzdelt zivatarzónákat. Az F-35 JPO (Joint Program Office) ajánlása szerint minimum 40 kilométerre.

A korlátozást az USAF, illetve a külföldi üzemeltetők nagy része által használt A változatot érinti. Figyelmen kívül hagyói villámcsapás esetén repülőgépeik felrobbanását kockáztatják. A problémát az OBIGGS (Onboard Inert Gas Generation System) több gépben is feltárt meghibásodása okozza. Ez a berendezés a vadászgép üzemanyagtartályából kifogyasztott kerozin helyét nitrogénnel dúsított gázkeverékkel tölti fel, így egy esetleges villámcsapásnál nem következik be robbanás.



Az OBIGGS rendszerhez tartozó problémás csővezetékre az utahi Hill légibázison egy F-35A típuson elvégzett rutin karbantartás során derült fény. A felmerült gond miatt a Lockheed Martin június 2-23. között átmenetileg felfüggesztette az elkészült Lightning II-esek leszállítását. Ezen időszak alatt a cégnél elvégzett vizsgálat azonban kiderítette, hogy a gyártósoron még minden rendben van a kérdéses alkatrésszel, tehát bizonyára használat közben keletkezik az akár katasztrófát is előidéző gikszer.

Ezt az USAF által elvégzett rendkívüli ellenőrzés is bebizonyította: az átvizsgált 24 F-35A-ból 14 esetében találták hibásnak a nitrogén szállításáért felelős csőszakaszt.

Az F-35 JPO beszámolója szerint a probléma egyébként nem új keletű, hiszen 2009-ben már jelentkezett, ám az üzemanyagrendszer komplett áttervezésével elvileg már felülemelkedtek rajta. A pilótáknak akkor egészen 2014-ig kellett együtt élniük a viharzóna elkerülési előírásokkal.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)

Hogy ne maradjon le semmiről ami a levegőben történik, lájkolja az AeroTech Facebook-oldalát!

TETSZETT A CIKK? AJÁNLJA MÁSOKNAK IS!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media