A jövő japán harci gépét az ATD-X demonstrátorra alapozzák   © Mitsubishi

Döntött a japán védelmi minisztérium, a Mitsubishi fejlesztheti ki az ország új vadászgépét

2020-11-04Katonai repülés

A szigetország ezzel kizárta annak lehetőségét, hogy egy meglévő nyugati konstrukción alapuló vasmadárral váltsák le jelenlegi F-2 flottájukat, bár az USA részéről óriási, ezzel ellentétes nyomás nehezedett rájuk

Az új, ötödik generációs, alacsony észlelhetőségű japán vadászbombázó létrehozásának feladatát a Mitsubishi Heavy Industries kapta meg, melynek persze külföldi partnereket is muszáj lesz bevonnia a programba. Minderről a védelmi tárca határozott a napokban.

A döntés nem lehetett egyszerű. Bár már régóta foggal-körömmel függetlenedtek volna az amerikai eredetű harci gépektől, azonban a legfontosabb szövetséges ajánlataitól nehezen lehetett szabadulni. Pedig rendelkezésére áll a megfelelő kutató-fejlesztő, illetve ipari háttér egy ilyen projekt végigzongorázásához, ám az USA nem akarta elengedni az (eddig) biztos vevőnek számító országot.

Az amerikai kormányzat nemrég már azt is felajánlotta Japánnak, hogy hozzáférést biztosít számára az F-35 Lightning II eddig minden vevő elől titkolt adatainak egy részéhez (szoftverek, fegyverzet, hajtómű), hogy a felkelő nap országa az ötödik generációs típusra alapozva, az USA-val kooperálva hozza létre a kiöregedő F-2-es vadászbombázó utódját.



Az ilyen konstrukciót azonban a Japánok már korábban is kizárták - pedig 2018-ban még egy F-22 Raptor + F-35 Lightning II hibriddel is csábítgatta őket a tengerentúli szövetséges.

A japánokat nem először próbálták függetlenedési törekvéseik feladására kényszeríteni a katonai repülőgépek létrehozása terén, hiszen az USA már a 80-as években is megakadályozta a szigetország saját vadászgép kifejlesztésére irányuló FSX programját, és helyette a Lockheed Martin F-16-osán alapuló F-2 közös fejlesztését erőszakolta rá az ázsiaiakra.

A Japán Légierő F-2 vadászbombázója le sem tagadhatná F-16-os gyökereit   © JASDF



Pedig az országban bőven rendelkezésre áll egy ilyen komplex feladat kivitelezéséhez szükséges mérnöki tudás és gyártástechnológia. Nem véletlen, hogy az elmúlt években meglehetősen jó eredményeket értek el egy saját 5G típus fejlesztésének előkészítésében: megépítették a romantikus Shinshin névre hallgató - ez japánul a szív tavaszát jelenti - vadászbombázó demonstrátort, melyre aztán alapozni lehetne a leendő F-3 harci gépet.


A Mitsubishi által készített, ATD-X (és X-2) néven is ismert vasmadár 2016 elején emelkedett első alkalommal a levegőbe. A szárnyas szerkezet tolóerővektoros kormányrendszerrel felszerelt hajtóműveket kapott, és egyéb megoldásai is nagyon innovatívak: elektronikus repülésvezérlő (fly-by-wire) berendezés helyett már optikai kábelre alapozott rendszerrel (fly-by-optics) rendelkezik, az orrába pedig egy AESA (aktív elektronikus sugáreltérítéses) antennával ellátott radart építettek be.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media