Egyelőre még csak a grafikusok által megálmodott formában ismerhetjük a B-21-est   © Northrop Grumman

Az USA új bombázója a tervezetthez képest némileg később, 2022-ben emelkedhet majd a levegőbe

2021-02-09Katonai repülés

A B-21 Raider prototípusának első repülése eredetileg 2021 végére volt beütemezve, ám a hasonló programok tapasztalatait figyelembe véve kisebb-nagyobb csúszás esélyes volt; időközben viszont megkezdődött a második példány építése is

A Northrop Grumman csupaszárny stratégiai bombázójának első repülését a típust megrendelő USAF jelen pillanatban 2022 közepére várja.

Hiába azonban a késés, a protopéldány egyre inkább repülőgépformát ölt, adott tájékoztatást nemrég Randy Walden, az USAF B-21 Raider projektmenedzsere a legendás palmdale-i 42-es üzemben épülő stratégiai bombázóról.

A telephelyen egyébként időközben megkezdődött a második Raider építése is, bár az még igencsak az alapoknál tart.

Az eredetileg a B-2 Spirit és a B-1B Lancer amerikai stratégiai bombázóflotta felváltására szánt B-21 Raider fejlesztési programja 2018 végén jutott túl a CDR (Critical Design Review - kritikus tervfelülvizsgálat) fázisán. Ennek során az USAF szakértői azt ellenőrizték, hogy a típus tervei kellőképpen kiérlelődtek-e már ahhoz, hogy megkezdhessék a prototípus gyártását, illetve, hogy problémamentes lesz-e a fedélzeti rendszerek integrálása, és a gép tesztelése.

A Northrop Grumman számára a CDR kipipálása lehetővé tette a Raider első példányának gyártásának megkezdését.

A projekt egyébként nagyrészt az előzetesen lefektetett ütemterv szerint halad, bár azért voltak hátráltató tényezők. Ezek egyike a hajtóművek levegőbeömlő nyílásainak elhelyezéséből adódott.

A radarral történő észlelhetőség mérséklése szempontjából kényes szerkezeti elemek beömlőnyílásait ugyanis igyekeztek minél jobban besüllyeszteni a bombázó törzsének felső részébe, de ugyanakkor azt is biztosítani kellett, hogy az erőforrásokhoz minden repülési helyzetben elegendő mennyiségű levegő jusson.



Már a nagy előd, a B-2 Spirit esetében is törekedtek a hajtóművek nagy radarhullám reflexiót generáló kompresszorlapátjainak a minél jobb rejtésére, de ott, mivel a beömlőnyílások a törzs felső részére vannak ráépítve, S-alakú szívócsatornával oldották meg a kérdést.

A B-21-es esetében azonban ennél sokkal innovatívabb megoldást kerestek, mégpedig azért, mert az új bombázót - szemben a B-2-essel - nem csak a leggyakrabban alkalmazott X-frekvenciasávban dolgozó radarok elől akarják elrejteni, hanem az éppen a lopakodók megjelenése miatt ismét egyre terjedő L-sávú lokátorokkal szemben is.

A B-21-es földhöz kötött, úgynevezett ironbird példánya 2018 elején készült el. Ennek segítségével a Northrop Grumman a bombázó különböző rendszereinek együttműködését teszteli, hogy már a repülőképes példány elkészülte előtt kiszűrjék az esetleges hibákat.

Jól halad a Raider szoftvereinek fejlesztése is, amivel kapcsolatban a gyár azt ígéri, hogy az első felszállás idejére teljesen készen lesznek.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media