Egy elképzelés a leendő PAK-DA stratégiai bombázóról   © paralay.ru

Bár még építés alatt áll a Tupoljev új bombázója, de már megvizsgálták az észlelhetőségi jellemzőit

2021-03-25Katonai repülés

A Tupoljev-tervezőiroda 2019 elején adta át a Kazanyi Repülőgépgyár részére a gép terveit, ahol aztán mozgásba lendültek a gépsorok; bár a bombázó még nem állt össze teljesen, a mérnökök már megbizonyosodtak az alacsony észlelhetőségi jellemzőiről

A korábbi orosz fejlesztésű bombázókhoz képest a PAK-DA az egyik legnagyobb technológiai ugrást a radarok által történő felderíthetőségének a megnehezítése terén hozza majd.

Kulcsfontosságú tehát, hogy ezzel kapcsolatban mit sikerül produkálniuk a szakembereknek. Bár magának a prototípusnak az építése még igencsak az elején tart, a Tupoljev már legyártatta legfontosabb sárkányszerkezeti elemeinek a valós méretű modelljeit. Ezek radarral történő észlelhetőségének tesztelése után a mérnökök immár nagyrészt képbe kerültek, hogy a készre szerelt stratégiai bombázó milyen lopakodó jellemzőkkel fog majd bírni.

Az RCS (Radar Cross Section) paramétert természetesen nem hozták nyilvánosságra, de a gépmadárral kapcsolatos hírt közzétevő RIA Novosztyi (az államhoz közelálló hírügynökség lévén persze mi mást is tehetne) igencsak elégedetten számolt be az elért eredményekről.

Az új stratégiai bombázó létrehozásáról szóló tendert, melyet 2007-ben írt ki a védelmi minisztérium, két évvel később a Tupoljev tervezőiroda nyerte meg. A bombázókra (is) szakosodott specialistával ezek után hároméves kutatási-fejlesztési megállapodást írt alá a katonai vezetés, melynek eredménye a 80-as gyártmány lett. 2013-ban immár ennek részletes tervezéséről kötött szerződést az Andrej Tupoljev repülőgép-tervező nevét viselő iroda.



A rendelkezésre álló információk szerint a PAK-DA program keretében egy olyan alacsony észlelhetőségű, csupaszárny kialakítású bombázó építése zajlik, mely a maximális felszállótömegét tekintve csupán fele lesz a 275 tonnás Tu-160 Blackjack-nek, úgyhogy valahol a Tu-22M3 Backfire és a Tu-95MS Bear között foglal majd helyet.

A harminc tonna hasznos teher szállítására kalibrált gép hangsebesség alatti tempóra lesz képes, és légi utántöltés nélkül 15 ezer kilométeres hatósugárral rendelkezik majd. Mindezt két hajtómű biztosítja. Az erőforrás létrehozása a Kuznyecov iroda feladata, mely az NK-32-02 alapjaiból kiindulva már csaknem elkészült az első példánnyal, aminek jövőre kezdik majd a földi tesztjeit.

A PAK-DA prototípusa az eredeti tervek szerint 2019-ben végezte volna el az első repülését, de a Putyin elnök döntése értelmében újrainduló Tu-160 Blackjack sorozatgyártás ezt az időpontot némileg odébb tolta. A Blackjack-utód így valamikor 2021-2022 környékén emelkedhet majd első alkalommal a levegőbe.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media