A szerencsétlenül járt pilóták: Jack Lee Felsman és Raymond Maxwell Hite   © United States Navy

60 éve, egy rekordkísérlet közben 12 g tépte szét az amerikai Phantomot! Mutatjuk a videót

2021-05-25Katonai repülés

Az 1961-ben rendszerbe állt legendás hidegháborús vasmadár, az F-4 Phantom II sem maradt ki az akkoriban megszokott rekorddöntögetésekből; az egyik ilyen esemény azonban katasztrófával végződött

A McDonnell Aircraft Corporation által gyártott YF4H-1 megjelölést viselő első Phantom prototípus 1958. május 27-én végezte el az első repülését, St. Louis Lambert Field repülőteréről elstartolva.

A 22 perces szárnyalással - melynek során Robert C. Little tesztpilótának már egyúttal a hangsebességet is el kellett volna érnie, amit a hidraulikarendszer hibája végül megakadályozott - a repüléstörténet egyik legjelentősebb vadászbombázójának karrierje vette kezdetét.

Az YF4H-1 és társai némi módosítása után létrejött F-4 Phantom II számtalan változatából 1958-1981 között összesen 5195 darabot építettek, és ezzel a típus vált a legnagyobb mennyiségben épített amerikai szuperszonikus harci géppé.

A többek között a Rhino, Double Ugly és az Old Smokey becenevekkel illetett gépeket az USAF és a US Navy széleskörűen alkalmazta a vietnámi háború során, nem csak légvédelmi, hanem földi célok elleni, illetve felderítő szerepkörben is.

Képességeit mi sem jelzi jobban, minthogy már a prototípusokkal megkezdték a korábbi típusokkal felállított repülési csúcsok eltiprását, ami az F-4-es 1961-es rendszerbe állításával csak folytatódott.

Az egyik ilyen kísérlet azonban sajnos katasztrófával végződött.

A Sage Burner művelet keretében az USA haditengerészeti repülésének megteremtésének 50. évfordulójára egy rekorddöntögető repüléssorozatot szerveztek. Ennek során, 1961. május 18-án az új mexikói White Sands rakétalőtéren a 145316 gyári számú F4H-1F Phantom II alacsony magasságú, nagy sebességű repülés során műszaki meghibásodás miatt a darabjaira szakadt.


A repülés során függőleges irányú oszcilláció lépett fel, és az így kialakuló 12 g túlterhelést már nem bírta elviselni a sárkányszerkezet. Mindkét pilóta az életét vesztette.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media