Checkmate show a Moszkva melletti Zsukovszkijban   © AviaNews

A PAK-FA kistesója - Itt vannak a részletek az új orosz vasmadárról, a Checkmate vadászbombázóról

2021-07-28Katonai repülés

A nemrég zárult moszkvai MAKSz 2021 kiállítás legnagyobb dobásának a Szuhoj által létrehozott és a show nyitónapján bemutatott, Checkmate néven márkázott LTSz (könnyű taktikai repülőgép) bizonyult

Időhiány miatt eddig nem tudtunk sort keríteni az orosz repülőgépipar meglepetésének részletes bemutatására, aminek annyi haszna mindenképpen van, hogy mostanra legalább kiérlelődtek az új típussal kapcsolatos információk.

Bár a könnyűvadász tervezésének megkezdéséről már évekkel ezelőtt kiszivárogtak az első információk, a szerkezet ilyen fokú készültsége mégis váratlanul érte a projektre valós rálátással nem rendelkezőket. Az orosz csúcstechnológiai iparágakat összefogó holding, a Roszteh elnöke 2020 decemberében, azaz 8 hónapja még arról nyilatkozott, hogy az egyhajtóműves, alacsony észlelhetőségű vadászgépnek még csak a koncepcionális tervezését végzik.

És erre most tessék, megérkezett, ráadásul nem is csak egy valós méretű modellként, hanem, mint az LTSz főtervezője, Alekszej Bulatov beszámolt róla, egy szinte teljes értékű, igaz (egyelőre) nem repülőképes, földi tesztpéldány formájában; ami viszont a tervek szerint 2023-ban a levegőbe fog emelkedni, miután az elkövetkező kevesebb, mint egy évben elvégzik a sárkányszerkezet statikai vizsgálatát, majd felkészítik az első szárnyalásra.

A 75-ös oldalszámot viselő Checkmate példány a rajta feltüntetett embléma szerint a komszomolszki Szuhoj üzem terméke, és ha esetleg az Orosz Légierő is rendel belőle, hazai pályán Szu-75-ös megnevezés alatt kerül majd rendszeresítésre. A rendelkezésre álló információk szerint a Sakk-mattal elsődlegesen az exportpiac lett megcélozva, és egy biztos, igaz rejtélyes megrendelője már van is, ami valószínűleg az Egyesült Arab Emirátusok lehet. A közel-keleti országgal még 2017-ben kötöttek egy hadiipari egyezményt az oroszok, mely további sorsáról ugyan nincs információ, viszont annak keretében, ha részlegesen is, a monarchia finanszírozhatta a harci gép fejlesztését.

A jelenlegi ütemterv szerint a vevőhöz 2026-ban érkezhet majd meg az első Checkmate. Bár ez a határidő meglehetősen szoros, a fejlesztés körülményeinek ismeretében talán mégis tartható.

Az új Szuhoj ugyanis nagyrészt a PAK-FA program keretében létrehozott rendszerekre és technológiákra épül, melynek leginkább szembeötlő bizonyítéka a Felontól átvett kabintető. De persze ez csak a felszín. A típus fegyverzete, fedélzeti elektronikájának java, az alacsony észlelhetőségű sárkányszerkezet gyártástechnológiája, a pilótakabin műszerezettsége, és még sok más egyéb már mind-mind készen van, ami meg nem, az a kéthajtóműves testvér részére amúgy is fejlesztés alatt áll.


A radar is a Szu-57-estől érkezik, csak éppen az AESA rendszerű N036 típus csökkentett méretű változata kerül az LTSz kisebb átmérőjű orrába: a szerkezet 30 célt lesz képes egyidejűleg követni, és közülük hatot támadni. Ezek nagyjából a Bjelka paramétereinek a felére degradált értékei.

A Checkmate fedélzetén lesznek azért újdonságok is, amik viszont a PAK-FA jelenleg fejlesztés alatt álló ráncfelvarrott változatán jelenhetnek majd meg. Ilyen pl. az F-35-ös esetében már alkalmazott, annak orra alá szerelt elektro-optikai célzórendszer (EOTS), vagy éppen a típus számára logisztikai háttértámogatást nyújtó Matreshka szoftver, mely az említett amerikai masina esetében ALIS / ODIN néven fut.

A hajtómű terén viszont van némi bizonytalanság. Egyes információk szerint a gép magától értetődően a PAK-FA számára fejlesztett, jelenleg tesztelés alatt álló, kb.18 tonna max. tolóerejű 30-as gyártmányt kapja majd meg, a főtervező szerint viszont egy 14.5 - 16 tonnára képes új erőforrás lesz az LTSz-be szerelve.

Az 1.8-2 Mach sebességre képes, 3000 km hatósugarú Checkmate legnagyobb repülési magassága 16.5 kilométerre várható, a sárkányszerkezetét legfeljebb 8g elviselésére teszik alkalmassá. Fegyverzetét 7400 kilogrammos korlátig válogathatják majd össze az adott bevetés tervezői. A hasznos teher egésze viszont nem fér majd be a belső fegyvertárakba. A lopakodó képesség kedvező mértékét nagyban elősegítő rekeszekben ugyanis max. öt pusztító eszközt lehet betárazni: három légiharc-rakétát, vagy két levegő-föld rakétát a törzs alatt kialakított központi fegyvertérbe, egy-egy légiharc-rakétát pedig a vadászgép két oldalán kialakított tárolókba.



Úgy tűnik, beépített gépágyúval nem számoltak a Szuhoj koncepcióalkotói, helyette az eszköz konténerbe szerelt változata áll majd igény esetén rendelkezésre.

Hosszabb távon a Checkmate valószínűleg több formában is megjelenik majd. A már említett biztos vásárló ugyanis az együléses változaton túl kétüléses, illetve opcionálisan pilóta vezette, ráadásként pedig még teljesen pilóta nélküli verziókat is akar leendő gépparkjában látni. Ebben a variációs káoszban a fejlesztő a típus moduláris kialakításával tervez rendet vágni, úgy, hogy az LTSz különféle megtestesülései csak a legszükségesebb mértékben térjenek el egymástól. Így a gyártás is egyszerűbbé válik, a költségmegtakarításról már nem is beszélve.

Ez utóbbira ugyanis különösen kell figyelnie a Szuhojnak: a gép árát ugyanis rendkívül alacsonyra, 25-30 millió dollárra lőtték be.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media