Felszállásra készülődnek a most átadott egyik Super Hornet pilótái, hogy leendő állomáshelyére repítsék madarukat    © Boeing

Ezek már nem tesztgépek! A Boeing két Block 3-as Super Hornetet adott át a US Navy részére

2021-09-27Katonai repülés

Az F/A-18 E/F következő generációjának létrehozásába 2018-ban vágott bele a Boeing; az erőfeszítésnek meg is lett az eredménye, a tesztekre szánt első 2 gép 2020-as leszállítását követően a napokban már normál példányok érkeztek a haditengerészethez

A Szuper Lódarazsak Block 3-as modernizációs csomagjának célja a típus fedélzeti rendszereinek gyökeres megújítása, hogy a repülőgép-hordozós vasmadár megfeleljen a következő évtizedek követelményeinek is, és legalább a 2040-es évekig szolgálatba maradhasson.

A Super Hornet Block 3-as változata a remények szerint méltó párja lesz a US Navy hajóin szolgáló F-35-ösöknek, melyekkel azonban nem a lopakodó képesség korábban elképzelt fokozásával kelne versenyre, hanem a harctéri információs hálózatba történő nagyfokú integráltságával.

A 2013-ban bemutatott, a jövő Lódarazsaihoz szánt technológiákat felvonultató Advanced Super Hornet esetében ugyanis még kiemelt figyelmet fordítottak a radarral történő észlelhetőség további csökkentésére, többek között a törzs alá függeszthető, lopakodósított konténerbe helyezve a típus fegyverzetét.

Azóta azonban némileg változott a széljárás, és egy harci repülőgép radarkeresztmetszetének alacsony szintre szorítását a katonai szakértők már nem tekintik az egyedüli, önmagában is elégséges megoldásnak.



Hogy a típusváltozat a következő évtizedekben is megállja majd a helyét, fejlesztői igencsak ügyesen válogatták össze kulcsfontosságú elemeit: nagysebességű datalink, új, nagyméretű pilótafülke kijelző, Lockheed Martin AN/ASG-34 IRST konténer, Raytheon APG-79 AESA radar, Harris AN/ALQ-214 integrált elektronikus önvédelmi rendszer (IDECM) biztosítja az elvárt képességnövekedést.

Mint annak idején beszámoltunk róla, tavaly júniusban egy együléses és egy kétüléses változatú Block 3-as Super Hornet érkezett a marylandi Patuxent River támaszpontra, hogy a Navy megkezdhesse tesztelésüket. Őket egy 2019-ben kötött, 4 milliárd dolláros szerződés értelmében további 78 új építésű példány követi. Ebből a csomagból érkezett meg szeptember elején az első két vasmadár (videó).


A szállítások egészen 2024-ig folytatódnak, két harci gép / hónap ütemezéssel.

A Szuper Lódarazsakból mindössze egy dolog hiányzik.

A típusváltozat leglátványosabb újdonságának számító illeszkedő pót-üzemanyagtartályok (CFT - Conformal Fuel Tank) ugyanis nem kerülnek felszerelésre a gépekre. A haditengerészet egyelőre lemondott a hatósugár ily módon történő növeléséről, leállítatta a tartályokkal kapcsolatos munkát a Boeingnél. Bár a pontos okokat nem közölték, az Aviation Week információi szerint a CFT-vel felszerelt Super Hornetek állítólag rosszul viselnék a repülőgép-hordozó fedélzeti üzemeltetés közben a sárkányszerkezetüket érő többletterheléseket.

A gyártósorról mindenesetre az illeszkedő pót-üzemanyagtartályok későbbi használatára alkalmas állapotban kerülnek le a gépek (az alábbi videón az első Block 3-as), hiszen a potenciális külföldi vásárlók úgysem úszó repülőterekről üzemeltetnék őket.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media