A lezuhant F-22 Raptor   © USAF

Csaknem többszörös légi karambolt okozott a lezuhant Raptor! Most hozták napvilágra a részleteket

2021-10-18Katonai repülés

A szerencsétlenség Floridában, az Eglin légibázis területén, 2020. május 15-én történt, de az USAF eddig titokban tartotta a pontos okokat, és azt, hogy az eset során más harci gépek épsége, illetve pilótáik élete is veszélybe került

Az USAF által üzemeltetett F-22 Raptor tavaly májusi balesetének bejelentése során nem igazán veszett el a részletekben a légierő, csak a legfontosabb információkra szorítkozott: a gép megsemmisült, pilótája viszont sikeresen katapultált, és kisebb sérülésekkel túlélte a katasztrófát.

Nem sokkal később aztán kiderült, hogy egy külső mosást követően elkövetett karbantartási hibára vezethető vissza az ötödik generációs masina elvesztése, ám ennél többet már tényleg nem voltak hajlandóak felfedni az illetékesek.

A (majdnem) teljes nyíltságra az információk szabad hozzáférhetőségéért küzdő szervezet, a Freedom of Information Act kényszerítette rá végül a Raptorok üzemeltetőjét. Így már kerekké vált a történet.

A balesetben érintett F-22-es az Eglin légibázisról Hornet 1 hívójellel indult gyakorló bevetésre. Valószínűleg egy nagyobb csapat (három F-22, hat F-35, és négy F-16C) tagjaként kellett feladatokat végrehajtania.
A gép pilótája a betontól történő elszakadás után szinte azonnal hibajelzést kapott a fedélzeti rendszerektől, de azt figyelmen kívül hagyta, mivel akkor még minden rendben lévőnek tűnt. Másodpercek múlva aztán kiderült, hogy nem volt véletlen a figyelmeztetés: a vasmadár önmagától balfordulóba kezdett.



A pilóta úgy vélte, talán az egyik hajtómű tolóerejének csökkenése, vagy éppen kiesése okozza a problémát. Visszavette hát mindkét erőforrás tolóerejét, majd újra ráadta, miközben egyik társa kívülről is lecsekkolta a Pratt & Whitney F119-eseket.

Eközben ismét figyelmeztető fény villant a Raptor kabinjában - ami ezúttal air data problémát, azaz a statikus és dinamikus nyomásérzékelők, hőmérséklet-szenzorok felől érkező információkkal kapcsolatos gondot jelzett. Az USAF büszkesége ekkor már a hátára fordulva repült, a pilóta pedig azon dolgozott, hogy visszaszerezze az uralmat fölötte.

A következő jelzés a sárkányszerkezetre vonatkozó, megengedhetetlenül nagy túlterhelés miatt riasztott, a kijelzőkön pedig olyan magasság és sebesség paraméterek keltették fel a hajózó figyelmét, ami köszönő viszonyban sem volt a megpróbáltatásait a levegőből figyelő társától érkező információkkal.

Nem maradt más lehetőség, csak a katapultálás, mely szerencsésen sikerült.
Miközben a pilóta lefelé ejtőernyőzött, a gyakorló bevetés egyik F-35-öse érkezett a helyszínre, hogy pontos koordinátákat szolgáltasson, illetve felügyelje a mentést.

© USAF



Ezen a ponton aztán egy jóval nagyobb katasztrófa árnyéka kezdett formálódni.
A Lightning II-es az üzemanyaga fogytával hazaindult, de majdnem összeütközött egy szintén az övezetben tartózkodó F-22-essel. A helyszínen nagyon sok gép kavargott koordinálatlanul (valószínűleg egy további Raptor és hat F-35-ös) - ráadásként pedig még egy U-28A Draco kémgép is megjelent. A helyzet rendkívül veszélyes volt.

A további szerencsétlenségeket mindazonáltal sikerült elkerülni.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media