Az IAF Mirage 2000-es vadászbombázója   © IAF

Lezuhant az Indiai Légierő Mirage 2000-es vadászgépe, és hát sajnos a típus helyzete sem túl rózsás

2021-10-25Katonai repülés

A baleset október 21-én rutin gyakorló repülés közben történt, egyelőre ismeretlen okok miatt; bár a típus Indiában viszonylag ritkán kerül veszteséglistára, problémák bőven vannak vele, égetően fontos modernizációja csaknem tíz éve húzódik

Az IAF (Indian Air Force) francia gyártású Délibábja, azaz Mirage 2000-es vadászbombázója a Maharajpura légibázisról emelkedett fel gyakorló repülésre. A gép ismeretlen okok miatt zuhant le, viszont pilótája szerencsésen katapultált.

A Dassault féle vasmadárból álló flottának a Gválijar város melletti támaszpont szolgál otthonául - október 21-étől immár eggyel kevesebbnek.

A csütörtökön történt balesettől eltekintve sincs minden rendben a deltaszárnyú típus indiai példányai körül, ugyanis rettentően nehezen halad a modernizációjuk.

Az ázsiai nagyhatalom még 2011-ben kötötte meg a franciákkal a 2.2 milliárd dollár értékű szerződést az általa üzemeltetett 51 darab Délibáb korszerűsítéséről. Az első két vadászbombázó átépítését Franciaországban végezte el a típus gyártója - az első ráncfelvarrott masina 2013-ban emelkedett a levegőbe -, de a flotta többi gépének megújítása már az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) repülőgépgyárra hárul.

A cég a Dassault által biztosított eszközök segítségével, nagyrészt francia eredetű fedélzeti berendezések beépítésével hozza a gépeket a Mirage 2000-5 Mk2-es szintre.

Eredetileg hét év alatt tervezték végrehajtani a gépek korszerűsítését, ám a HAL egyik illetékese már a szerződés megkötésekor hangoztatta, hogy ez bizony kevés lesz, a munka akár tíz évig is eltarthat.

Nos, a gyári szakember valamit sejthetett, de még így is alábecsülte a munkálatok hosszát, ugyanis jelenleg még csak a gépek felével végzett a bengalurui üzem, és még további 2-3 évre van szüksége a projekt lezárásához.

A HAL mentegetőzése szerint az egyik felújított gép 2019-es katasztrófája, illetve a COVID járvány vetette vissza leginkább a programot.



A modernizációt követően a gépeket még 20-25 évig kívánja alkalmazni az IAF. Az Mk2-es változat nagy előrelépés az eredeti típusváltozathoz képest: hordozhatja az izraeli eredetű Litening 2-es célzókonténert, valamint a MICA légiharc-rakétákat. A pilótafülke is gyökeresen átalakult: két nagyméretű LCD panel és sisakba szerelt megjelenítő biztosítja a hajózó információval való ellátását, a fedélzeti munka hatékonyságát pedig vadonatúj bevetési számítógép, radar, illetve navigációs rendszer fokozza. A biztonságot új elektronikai hadviselési berendezés igyekszik megteremteni.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media