© Szergej Antonyuk

Egy lengyelországi landolás során kisebb meghibásodás érte az Antonov An-225 Mrija teherszállítót

2022-01-19Paramilitary

Az ukrán óriásgépet érintő probléma személyi sérülést nem okozott, és szerencsére rövid idő alatt orvosolható volt

Az Antonov Airliners színeire fújt An-225 Mrija teherszállító gép január 9-én Isztambulból érkezett a délkelet lengyelországi Rzeszów város repülőterére.

Leszállás közben (videó) az óriás jobb oldali főfutóján egy szenzor meghibásodott, mely azonban a légitársaság közleménye szerint nem veszélyeztette a Mrija biztonságát. A kérdéses alkatrészt Ukrajnából egy An-26-ossal Lengyelországba érkező szervizes csapat javította meg.


Az An-225-ös végül január 11-én hagyhatta el Rzeszów betonját.

Az An-225 Mrija teherszállító repülőgépet a kijevi székhelyű (akkor még szovjet) Antonov-tervezőirodában álmodták meg. A mérnökök a 80-as évek közepén azt a feladatot kapták, hogy készítsenek egy, az An-124-esnél is méretesebb gépet, mely képes lesz a Buran űrsiklók szállítására.

A fejlesztés alapját az első alkalommal 1982-ben levegőbe emelkedett An-124-es teherszállító képezte, és mivel bőven meríthettek annak alkatrészeiből, alig három év alatt elkészültek vele. A repülő teljes hossza 84 méter, szárnyfesztávolsága 84.4 méter, legnagyobb magassága pedig 18 méter lett. Maximális felszállótömege 640 tonnára jött ki, melyet a hajtóművek 800 km/h utazósebességgel képesek röpíteni.

Az eredeti tervek szerint kettőt építettek volna a gépből, de a Szovjetunió széthullása után nem maradt pénz (és persze nem is volt már értelme) a második befejezésére. A 90-es évek legsötétebb időszakában ráadásul még a meglévő példányt is leállították, hajtóműveit pedig az alkatrészhiánytól szenvedő An-124-es flottánál hasznosították.



A Mrija (ez ukránul álmot jelent) feltámasztására a kilencvenes évek végéig kellett várni. Ekkortól azonban már nem a Burannal felpakolva, hanem teheráruval megrakottan kellett helytállnia. Első kereskedelmi célú repülésére 2002. január 31-én került sor, amikor 188 tonna élelmiszert szállított Stuttgartból Ománba az ott állomásozó amerikai csapatok részére.

Az An-225-öst napjainkban az ukrán Antonov-tervezőiroda légifuvarozó cége, az Antonov Airlines üzemelteti. A társaság évekkel ezelőtt elvégezte a gép nagyjavítását és részleges modernizációját. A megújult óriás 2018 márciusában állt vissza a forgalomba.

Az Antonov félig kész második példánya azonban továbbra is várja sorsa jobbra fordulását, annak ellenére is, hogy időről-időre felbukkan egy-egy hír arról, hogy talán végre már tényleg repülőképessé teszik.


Kolom Dávid (kolom.david@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media