A putyini terror leginkább éppen arra a Kijev melletti repülőtérre összpontosul, ahol az eredetileg a szovjet űrprogram részére épített repülőgép parkolt
A hatalmas teherszállítót a Kijev közelében található Antonov telephelyen, a Gostomel légibázison érte a háború. Megrongálódásáról, esetleges teljes megsemmisüléséről több ukrán forrás is tudósított, ám a területen dúló súlyos harcok miatt jelenleg nincs egyértelmű bizonyíték.
A Mirja otthona azért vált a legsúlyosabb összecsapások helyszínévé, mert az orosz haderő Kijev minél gyorsabb elfoglalása érdekében ott szándékozik egy előretolt légibázist berendezni magának. A terület az elmúlt napokban már többször is gazdát cserélt, és jelenleg sem tudni, melyik fél birtokolja.
Az An-225 Mrija teherszállító repülőgépet a kijevi székhelyű (akkor még szovjet) Antonov-tervezőirodában álmodták meg. A mérnökök a 80-as évek közepén azt a feladatot kapták, hogy készítsenek egy, az An-124-esnél is méretesebb gépet, olyat, ami képes lesz a Buran űrsiklók szállítására.
A fejlesztés alapját az első alkalommal 1982-ben levegőbe emelkedett An-124-es teherszállító képezte. A Szovjet Légierő számára kifejlesztett, 400 tonna maximális felszállótömegű Ruszlan kapacitása azonban kevés, sárkányelrendezése pedig nem megfelelő volt a különleges fuvarozási feladat végrehajtására, így a konstruktőröknek jelentős módosításokat kellett elvégezniük rajta.
Többek között meghosszabbították a törzset, a tömegcsökkentés érdekében felszámolták a hátsó teherrámpát, megnövelték a szárnyméretet, osztott kivitelűre cserélték a függőleges vezérsíkot, a meglévő négy D-18T sugárhajtómű mellé pedig raktak még kettőt.
Az An- 225-öst 1985-ben kezdték el fejleszteni, és mivel bőven meríthettek az An-124-es számára létrehozott alkatrészekből, alig három év alatt elkészültek vele. A repülő teljes hossza 84 méter, szárnyfesztávolsága 84.4 méter, legnagyobb magassága pedig 18 méter lett. Maximális felszállótömege 640 tonnára jött ki, melyet a hajtóművek 800 km/h utazósebességgel képesek röpíteni.
Az An-225-öst az ukrán Antonov-tervezőiroda légifuvarozó cége, az Antonov Airlines üzemelteti. A társaság négy évvel ezelőtt végzett a gép nagyjavításával és részleges modernizációjával. A megújult óriás 2018 márciusában állt vissza a forgalomba.
Bár a típus a világ legnagyobb repülőgépeként közismert, öt évvel ezelőtt megjelent egy trónkövetelő is: az eredetileg űrjárművek indítására szánt, hat hajtóműves, amerikai építésű Stratolaunch első alkalommal 2017 májusában került a kamerák kereszttüzébe. A gép elhúzódó gurulási teszteket követően első alkalommal 2019. április 13-án kapott szárnyra a kaliforniai Mojave repülőteréről.