Ukrajna lerohanása miatt a világ óriási szankciókkal sújtotta az oroszokat; a lépés gazdasági káoszt okozott, és az égetően fontos fejlett technológiák beszerzésének is keresztbe tett; mindez persze a repülőgépgyártást fokozottan sújtja
A barbár ukrajnai támadás kapcsán hozott nyugati büntetőintézkedések gyakorlatilag mindentől elvágták az orosz gazdaságot, mely nagyon gyorsan az összeomlás szélére került. A high-tech alkatrészek és technológiák beszerzésének ellehetetlenítése természetesen kihat az összes repülőgépipari gyártási és fejlesztési projektre.
Igen nagy az esélye, hogy csakúgy, mint a szovjet birodalom összeomlását követő hosszú gazdasági válságban, ezúttal is leáll az összes program, és tovább növekszik az ország technológiai elmaradottsága a nyugathoz képest. Hiába hangoztatják egyesek, hogy a hiányzó alkatrészek (elsősorban chipek, illetve a belőlük felépített rendszerek) kiválthatóak hazai, vagy éppen kínai fejlesztésekkel, ez nem egészen így van. A legjobb képességű orosz integrált áramkörök (a Bajkál és az Elbrusz processzorok legújabb változatai) hazai pályán a technológiai elmaradottság miatt nem gyárthatóak, azokat a tajvani TSMC készíti (az oroszok csak megtervezték őket). A cég viszont február végén bejelentette, hogy felhagy ezen áramkörök kibocsájtásával.
Marad a kínai vonal, ám az sem sima ügy. Egyrészt ott a világméretű félvezetőhiány, az ázsiai birodalom pedig nem biztos, hogy az oroszokra fogja pazarolni ezt az értékes, és immár stratégiai jelentőségű árut. Másrészt pedig Kínát (a gazdasági háború ellenére) az amerikai cégek kormányzati engedéllyel még mindig támogatják chipgyártási technológiákkal, ám ha a szankciókat megsértve Peking az oroszoknak adna el alkatrészeket, a létfontosságú tengerentúli segítség esetleges eltörlésének meglebegtetésével könnyen jobb belátásra bírható.
Nézzük most végig, az elmebeteg putyini lépés miatt milyen katonai és civil repülőgép típusok sorozatgyártásának, fejlesztésének szakad nagy eséllyel hosszú évekre vége.
Szu-57 Checkmate
A tavaly egy nem repülőképes demonstrátor formájában bemutatott egyhajtóműves típust elsősorban exportra tervezték. Légi tesztekre szánt prototípusának építése jelenleg is zajlik, 2023-ban emelkedett volna levegőbe.
Jelen helyzetben azonban kizárt, hogy bármely ország is rendeljen belőle, hiszen azzal magára vonná a nyugati világ mindenféle gazdasági büntetőintézkedésekben megnyilvánuló haragját. De ettől függetlenül is, aligha lesz olyan épeszű állam, mely a gazdasági káoszba süllyedt Moszkvától vásárolna sok tízmillió dolláros hadfelszerelést, már csak a terméktámogatás bizonytalansága miatt sem.
PAK-DA
Az új stratégiai bombázó létrehozásáról szóló tendert, melyet 2007-ben írt ki a védelmi minisztérium, két évvel később a Tupoljev tervezőiroda nyerte meg. A bombázókra (is) szakosodott specialistával ezek után hároméves kutatási-fejlesztési megállapodást írt alá a katonai vezetés, melynek eredménye a 80-as gyártmány lett. 2013-ban immár ennek részletes tervezéséről kötött szerződést az Andrej Tupoljev repülőgép-tervező nevét viselő iroda.
A rendelkezésre álló információk szerint a PAK-DA program keretében egy olyan alacsony észlelhetőségű, csupaszárny kialakítású bombázó építése zajlik, mely a maximális felszállótömegét tekintve csupán fele lesz a 275 tonnás Tu-160 Blackjack-nek, úgyhogy valahol a Tu-22M3 Backfire és a Tu-95MS Bear között foglal majd helyet.
A harminc tonna hasznos teher szállítására kalibrált gép hangsebesség alatti tempóra lesz képes, és légi utántöltés nélkül 15 ezer kilométeres hatósugárral rendelkezik majd. Mindezt két hajtómű biztosítja. Az erőforrás létrehozása a Kuznyecov iroda feladata, melynek az NK-32-02 alapjaiból kiindulva az idén kellett volna elkészülnie az első példánnyal, hogy megkezdje a földi tesztelését.
A PAK-DA prototípusa az eredeti tervek szerint 2019-ben végezte volna el az első repülését, de a Putyin elnök döntése értelmében újrainduló Tu-160 Blackjack sorozatgyártás ezt az időpontot némileg odébb tolta. A Blackjack-utódnak így valamikor 2022-2023 környékén kellett volna első alkalommal levegőbe emelkednie.
A minden bizonnyal rendkívül drága program a jelen helyzetben valószínűleg hosszú ideig jégre kerül majd.
Tu-160M Blackjack
Az idei év elején légi tesztekre fogott első Tu-160M prototípus alapverzióját még a szovjet időkben fejlesztették ki és gyártották; a birodalom szétesésével a beszállítók nagy része tönkrement, vagy éppen külföldre szakadt, úgyhogy a komplett ipari hátteret is újra fel kellett építeni.