Török harcosok   © TAI

Meghozta gyümölcsét a türelem, végre megkapta a Fülöp-szigetek a már nagyon várt helikoptereket

2022-03-10Katonai repülés

A délkelet-ázsiai ország légierejének beszerzési hivatala 2018-ban a török fejlesztésű T129 ATAK forgószárnyas megvásárlása mellett tette le voksát, csak hát időközben egy kis kellemetlenség adódott a hajtáslánc legfontosabb elemével

Március 9-én landolt a fülöp-szigeteki főváros, Manila mellett található Clark légibázison az a két török A400M Atlas, mely az ország első két T129 ATAK harci helikopterét szállította a gyomrában.


A forgószárnyasok - némi amerikai ráhatásra - jelentős csúszással érkeztek meg Délkelet-Ázsiába.

A komplikáció akkor keletkezett, mikor a törökök az óriási amerikai nyomás ellenére sem álltak el az orosz Sz-400-as légvédelmi rendszer megvásárlásától. Az USA bosszúból nem csak Ankara F-35-ös beszerzési programját kaszálta el, hanem az eurázsiai ország saját gyártású ATAK helikopterének exportesélyét is lenullázta: a forgószárnyas gázturbináit ugyanis az amerikai Honeywell szállítja, így Washingtonnak vétójoga van a helikopterek exportja terén, amit a fülöp-szigeteki biznisz során érvényre is juttatott.

A szigetállam fegyverbeszerzési hivatala a légierő számára nyolc T129 ATAK beszerzését kezdeményezte 2018-ban, ám sokáig nem történt érdemi előrelépés az ügyben. Egészen tavaly májusig: az USA nagy szigora akkor végre megenyhült, és engedélyezte a tranzakciót, igaz, csak hat ATAK-ra vonatkozólag.


Az eddig csak a török hadsereg által alkalmazott helikoptertípus első öt példánya 2014 októberében állt rendszerbe. Az ATAK-ot már a szíriai hadműveletekben is bevetették, melynek során egy forgószárnyas veszett oda a harcok során.

A TAI (Turkish Aerospace Industries) által gyártott T129 az olasz A129 Mangusta módosított változata. A Török Hadsereg által elsőként átvett harci szitakötők még az alapváltozatot képviselték - ebből csak kilencet vásároltak - a további megrendelt 50 (ebből már kb. 30 készült el) viszont már a korszerűbb B változat.


A Mangusta-hoz képest az ATAK sok elektronikai és fegyverzeti komponense megváltozott: török fejlesztésűre cserélték a helikopter harci elektronikáját, az önvédelmi rendszereit, a fedélzeti számítógépét. Ugyancsak saját fejlesztésű és gyártású a pilóták sisakjába épített adatmegjelenítő és célzó rendszer, továbbá az UMTAS páncéltörő rakéta is, melyből egyidejűleg 12 darabot hordozhat a gép.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media