Az Altiusz-M harmadik prototípusa   © Zvezda

Hol maradnak a csúcsfegyverek? Megpróbáljuk megkeresni az oroszok legpotensebb gépeit! Az Altiusz

2022-03-21Katonai repülés

Az elmúlt hetekben több internetes hírforrás is említést tett az Ukrajnára törő putyini erők előbb-utóbb majd csak bevetésre kerülő, légi és szárazföldi csodafegyvereiről, melyekről eddig csak úgy zengett a világháló

A mögöttünk hagyott 5-10 évben széleskörű propagandakampány zajlott az Oroszországban létrehozott újgenerációs katonai eszközök körül. Ezen "csodamasinák" tevékenységének azonban egyelőre semmi jele az ukrán fronton. Pedig léteznek, így most sorra vesszük az ebbe a speciális kategóriába sorolható légi eszközöket, és megvizsgáljuk státuszukat, képességeiket.

A pilóta vezette Szu-57 Felon vadászbombázóval, majd az Sz-70 Ohotnyik csapásmérő drónnal az elmúlt napokban már megismerkedtünk; most ismét egy pilóta nélküli repülőgép következik.

Altiusz

A kazanyi Szimonov (korábban Szokol) tervezőiroda által fejlesztett, felderítésre és fegyveres csapásmérésre egyaránt alkalmas Altiusz (a régebbi források Altair néven is említik) prototípusa valószínűleg 2016 nyarán végezte el az első repülését Kazanyban, ahol a KAPO-Composites üzem építette.


2016 óta már hat év telt el, így joggal gondolhatnánk, hogy a típus már rég megjelent az alakulatoknál. Ez sajnos nem így van, az Altiusz talán a leginkább elátkozott orosz katonai fejlesztésnek számít. Pedig eltérően az Szu-57-estől és az Sz-70-estől, erre aztán tényleg nagy szükség lenne Ukrajna fölött.

Az öttonnás gép hatósugara 10 ezer kilométer körül lehet. Két német eredetű RED A03 / V12 dízelmotorja által meghajtott légcsavarok segítségével a rendelkezésre álló információk szerint egyhuzamban 48 órát tud a levegőben tölteni, 7-8 kilométeres magasságban, 150-250 km/h sebességgel haladva. A 12.4 méter hosszú, 28.3 méteres szárnyfesztávolságú gépet feladattól függően előre és oldalra néző radarokkal, illetve elektro-optikai felderítő készlettel lehet majd felszerelni. Az Altiusz elektronikai harcra is alkalmas lesz, és természetesen földi célok elleni fegyverzetet is szállíthat. Maximális felszállótömegét 7 tonnára becsülik, ebből 2 tonna lehet a szenzorok és a fegyverzet tömege.

© Zvezda



Elsősorban az Altiusz felderítő potenciálja az, ami igencsak hiányzik az oroszoknak az ukrán háborúban. A típus alkalmas lenne rá, hogy több példánya folyamatosan a levegőben tartózkodva monitorozza a frontvonalak ukrán csapatmozgásait, és azt valós időben, akár a pontos célkoordinátákkal együtt közvetítse a földi és a légi erők számára. Igaz, ehhez nem ártana egy jól működő harctéri információs hálózat sem.....

A valószínűleg három példányban létező légcsavaros szerkezet azonban még nagyon messze áll a bevethetőségtől, ami nem véletlen, hiszen a felmerülő technikai nehézségeken túl fejlesztését botrányok is nehezítették.

2018 áprilisában ugyanis érdekes mozgolódás támadt az Altiuszt kifejlesztő Szimonov iroda körül. A cég vezérigazgatóját, Alekszander Gomzint 900 millió rubel elsikkasztásával vádolták meg, és le is tartóztatták. A tervezőiroda gárdája nyílt levélben állt ki a mindent tagadó főnökük ártatlansága mellett, és egyúttal értetlenségüket fejezték ki az esettel kapcsolatban. Gomzin ugyan nemsokára szabadlábra került, ám újabb csapást mértek a mérnökintézetre, elvéve tőlük az Altiusz eddig kb. 3 milliárd rubelt felemésztő programját.

© Dimitrij Romashko



A pilóta nélküli rendszer tökéletesítésének, illetve majdani sorozatgyártásának joga egy másik céghez, az Urálban található UZGA-hoz (Uráli Civil Repülőgépgyár) került.

Ez persze nem csak a Szimonov-irodának nem tetszett, hanem szűkebb hazája, Tatárföld vezetésének sem. Az Oroszországon belül különleges státuszt élvező, a (repülőgép)iparuk fejlesztését a szívükön viselő helyi vezetők azonban úgy tűnik, hiába lobbiztak az Altiusz kazanyi gyártásának megmentése érdekében.

Hogy milyen esetleges érdekellentétek álltak a háttérben, arról az orosz sajtó is csak találgatott. Az ügy nyertese mindenesetre az UZGA lett, mely igazi drónspecialistának számít. Így ha valamilyen fejlesztési / technológiai nehézség áll az Altiusz skandalum mögött, a jekatyerinburgi cégnél van esély azt megoldani.



Ők gyártják ugyanis izraeli licensz alapján azokat a Searcher Mk II drónokat, melyek sokáig az Orosz Hadsereg legjobb képességű szárnyas robotjai voltak. De nem csak a Forposzt névre átkeresztelt rendszer összeszerelését végzik, hanem komolyan ráfeküdtek a típus továbbfejlesztésére is. A Forposzt-R néhány példánya már meg is jelent az alakulatoknál.

Visszatérve az Altiuszra, a típussal kapcsolatos legutóbbi hír két évvel ezelőtti, mikor is a katonai vezetés megrendelte a pilóta nélküli repülőgép szériaváltozatának létrehozását. Azóta viszont nagy a csönd körülötte.....


Kolom Dávid (kolom.david@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media