Az Aeroflot egyik SSJ-100 Superjet utasszállítója felszállásra készülődik   © Jurij Sztyepanov

Elkészültek az oroszok a szankcióálló SuperJet változattal, legalábbis annak törzsszekciójával

2022-08-02Polgári repülés

Az SSJ-NEW központi elemét most a Központi Aero- és Hidrodinamikai Intézet (CAGI) veheti majd kezelésbe, hogy a szükséges statikai teszteket elvégezzék rajta

Az orosz polgári repülőgépgyártás felrázására szánt, SuperJet névre keresztelt, SSJ-100 megjelölést kapott utasszállító első példánya 2008. május 19-én rugaszkodott el a betonról, 2020 tavaszán pedig már a 200. repülőgép is a levegőbe emelkedett. A részben francia alkatrészekből álló SaM146 hajtómű, illetve az egyéb rendszereket tekintve szinte totális nyugati részarány (kb. 90 százalékos) miatt az Ukrajna lerohanása miatt Moszkvára kivetett nyugati szankciók miatt a típus további gyártására azonban egyelőre keresztet vethet az Egyesült Repülőgépgyártó Vállalat (OAK).

Csak a fejlesztés alatt álló SSJ-NEW változat segíthet majd a helyzeten, bár az sem lesz egy könnyű menet: a hivatalosan RRJ-95NEW-100 nevet viselő repülőgépet ugyanis (még az invázió előtt) úgy tervezték, hogy abban ugyan amerikai eredetű alkatrész nem marad, de egyéb külföldi részegység az igen, mégpedig - a változatlan hajtóművön felül - nagyjából 10 százalék közelében. A mostani helyzetben viszont még ez is sok (az oroszok ugyanis képtelenek beszerezni azokat), így a mérnököknek ezek kiváltásához is hozzá kell fogniuk.



Mondani sem kell azonban, hogy ez a 10 százalék már olyan high-tech komponenseket takar, melyeket Oroszország, ha a feje tetejére áll is, képtelen gyártani. A szükség azonban nagy úr, így valószínűleg valamilyen degradált képességű elemmel fogják őket pótolni, ami viszont könnyen a repülésbiztonság rovására mehet.

Az SSJ-NEW projekt azonban még messze áll a végkifejlettől: most készült el a központi törzselem, melyet Zsukovszkijba, a CAGI (Központi Aero- és Hidrodinamikai Intézetben) laborjába szállítottak, hogy a szükséges statikai teszteket elvégezzék rajta.


A megújuló Superjetet egyébként (és ezt már a szankciók előtt is így tervezték) a hajtóművek terén is függetlenítik a nyugati világtól: a hazai, korszerűnek számító PD-14-es alapjain már elkészült a kisebb teljesítményű PD-8-as.

A PD-8-as sugárhajtómű   © ODK



Első kísérleti példányának földi próbapadon történő első tesztsorozata az idén májusban zárult, de az erőforrás legkorábban csak 2024-ben jelenhet majd meg az RRJ-95NEW-100 szárnyai alatt.

Addig viszont további Superjetekhez nem juthatnak hozzá a légitársaságok......


Kolom Dávid (kolom.david@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media