A Lengyelországba küldött gépek egyike áttelepülés közben, még a brit Lakenheath támaszpont légterében   © Stewart Jack

Amerikai Raptorok érkeztek Európába! Lengyelországba települve őrzik a NATO keleti szárnyát

2022-08-08Katonai repülés

Az Egyesült Államok légiereje augusztus 4-én jelentette be, hogy összesen tizenkét F-22 Raptor ötödik generációs vadászgép landolt a lengyel Lask légibázison

Lengyel földön már korábban is megfordultak amerikai F-22 Raptorok, ám csak néhány példányos mennyiségben. Ezzel szemben a világ első ötödik generációs vadászbombázójának számító típusból most egy tucatnyi érkezett a fehérorosz határtól nagyjából 350 kilométerre lévő támaszpontra.

Az USAF misszió célja elvenni az oroszok kedvét a balti-államok, vagy éppen Lengyelország ellen irányuló bármilyen agresszív lépéstől.

Az alacsony észlelhetőségű F-22-esek erre tökéletesen alkalmasak is, hiszen a vörös csillagos erők - leszámítva az eddig részükre legyártott öt darab Szu-57-eset - nem igazán tudnak méltó ellenfelet felvonultatni ellenük.

Legkorszerűbb, nagyobb példányszámban rendelkezésre álló típusuk a Raptortól egy generációval elmaradó Szu-35 Flanker, melynek első példányai 2014-ben álltak szolgálatba.


Szu-35Sz Flanker
Ez a minta pólókon és más termékeken is elérhető webshopunkban



A vasmadár orrkúpja alatt az N035 Irbisz nevet viselő radar bújik meg, mely hatalmas, 400 kilométeres felderítési távolsággal rendelkezik (persze csak a legnagyobb reflexióval rendelkező repülőgépekkel szemben), és egyszerre 30 célpont követésére képes.

Az elektronikus sugáreltérítéses szenzor 90 centiméteres átmérőjű antennája mechanikusan is kitéríthető, így meglehetősen nagy látószöggel rendelkezik. Az eszköz hatalmas energiát vet be a célok felderítése érdekében: átlagosan 1kW, maximálisan pedig 20kW kimenő teljesítménnyel dolgozik.

Az Irbisz jó eséllyel detektálhat alacsony észlelhetőségű célokat is: egy 0,01 négyzetméteres radarkeresztmetszetű repülőgépet állítólag 90 kilométerről képes felderíteni. Nem árt azonban megjegyezni, hogy az F-22-es ezen paramétere viszont 0.0001 négyzetméter, tehát jóval nehezebben észlelhető.

A csúcs-Flankerhez az oroszok integrálták az amerikai AMRAAM-el azonos kategóriájú R-77-es jelzésű aktív radarirányítású légiharc-rakéta továbbfejlesztett, R-77-1 jelzésű változatát.



Bármilyen korszerű is azonban, a hatalmas radarkeresztmetszettel megátkozott Szu-35-ös nem kelhet versenyre az USAF által üzemeltetett alacsony észlelhetőségű, AESA radarral felszerelt és passzív érzékelőkkel bőven megpakolt F-22 Raptorokkal. Az ötödik generációs típus hadszíntéren történő felbukkanásáról ugyanis - a hadgyakorlatok tapasztalatai alapján - az előző generáció gépei általában még tudomást sem szereznek, nem hogy érdemben még fel is léphetnének ellene. Nem úgy a Raptorok, melyek egyedülálló ALR-94-es passzív felderítő rendszerükkel árulkodó kisugárzás nélkül, a gép radarjának hatótávolságán túli (akár több mint 460 kilométer távolságban lévő) célokat is képesek felderíteni.

A Lockheed Martin ragadozójának karmai most viszont még tovább élesednek: a gyártó által végzett upgrade keretében új szenzorokkal (egyebek mellett IRST rendszerrel) és fegyverekkel is ellátják majd a típust, melynek még kb. egy évtizednyi szolgálati ideje van hátra a nyugdíjazásáig.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media