Alapváltozatú Tejas   © Deb Rana

Make in India, meglehetősen drágán! Megkezdődtek a feljavított Tejas variáns légi tesztjei

2022-08-08Katonai repülés

Az indiai HAL repülőgépgyár saját fejlesztésű Tejas harci gépének továbbfejlesztett változatából a kormányzat másfél éve 83 példányt rendelt; az első Mk1A repülési próbái áprilisban startoltak

A Tejas vadászbombázót létrehozó HAL (Hindustan Aeronautics Limited) a napokban számolt be róla, hogy az első, még egy alapváltozatú gépből létrehozott Mk1A áprilisban kapott szárnyra, hogy megkezdje légi tesztjeit.

A variáns eredete 2021. január 13-ra nyúlik vissza, mikor is az indiai védelmi minisztérium 6.5 milliárd dollár értékben 83 darab LCA Tejas vadászgépet rendelt. Ebből 73 továbbfejlesztett, együléses Mk1A, 10 pedig a kétüléses tréner változat.

A vasmadarak tolóerejét az amerikai GE Aviation által gyártott F404-GE-IN20 típusú sugárhajtóművek szolgáltatják majd, melyek beszerzését 2021 augusztusában papírozta le a HAL és a GE. A szerződés tárgyát 99 erőforrás, illetve különféle kapcsolódó terméktámogató szolgáltatások képezik, melyekhez 716 millió dollárért jut hozzá az indiai fél.

Az ázsiai ország repülőgépiparának ékköve, a HAL már évek óta dolgozott a védelmi minisztériummal, illetve az amerikaiakkal kötött megállapodások tető alá hozásán, melyek birtokában végre hozzáfoghattak a gyengécske képességű típus feljavításához. Csak hát milyen áron!

A Mk1A változatú Tejas 78.5 millió dolláros darabonkénti ára magasabb, mint a HAL által korábban licensz alapján gyártott, 62 millió dollárért szállított nagyteljesítményű Szuhoj Szu-30MKI vadászbombázóké.

De drágább a svédek által Indiának felajánlott high-tech Gripeneknél (68 millió dollár), és az USA által kínált, a csatatéren már sokszor bizonyított F-16-osoknál (57 millió dollár) is.

De ez még semmi. Az aprócska vasmadár beszerzési költsége szinte pontosan megegyezik a világ legfejlettebb vadászbombázójának számító amerikai F-35A típusért kért dollármilliókkal. Hiába, ez az ára annak, hogy egyrészt az indiaiak a 2014-ben meghirdetett Make in India program keretében a saját iparukat igyekeznek támogatni, másrészt pedig, hogy a Tejas (egyelőre) kis sorozatban fog épülni.

A repülőgép-hordozó fedélzeti Tejas prototípusa   © Arjun Sarup



A szubkontinens harci gép programja egyébként igencsak lassan halad, és sok problémával küszködik.

A HAL által az Indiai Légierő (IAF) kivénhedt MiG-21-eseinek pótlására kifejlesztett LCA Tejas könnyű harci gép fejlesztése már több mint 30 éve zajlik, de használható változatot még nem sikerült gyártani belőle. Az majd talán az Mk1A jelzésű verzió lesz.

Az együléses alapváltozatú LCA Tejas első szériapéldányát az IAF 2015. január 17-én vette át, a gép azonban nem teljesíti a szervezet követelményeit. Az alacsony tolóerejű General Electric F404-IN20 sugárhajtómű korlátozza a hordozható fegyverzet mennyiségét, és kedvezőtlenül hat a gép manőverező képességére.

Levegő-levegő rakétákkal és egy felderítőkonténerrel felszerelt naval Tejas   © Sandeep Suresh



Az IAF vezetői sokáig abban bíztak, hogy a típus javított változata, az újgenerációs, ráadásul jóval erősebb hajtóművel felszerelt Tejas Mk2-es sorozatgyártása 2020-ban beindulhat majd, de egy ideje már nyilvánvaló, hogy még a prototípusa sem fog 2023 előtt a levegőbe emelkedni.

A HAL pótmegoldásként ajánlotta fel a légierőnek, hogy a Tejas Mk2-es sorozatgyártásának a beindításáig vásárolja meg az alap Tejas egy kissé továbbfejlesztett változatát: az Mk1A verzió azonban csak egy hajszálnyival jobb elődjénél. Ezt a csöppnyi javulást úgy sikerült elérniük a szakembereknek, hogy kiszedték a gép orrából azt a 200-300 kg-os ballasztot, mely stabilizációs célokra szolgált. További 700-800 kg-ot a gép túl robusztusra tervezett futóműveinek a könnyebb változatúra cserélésével spóroltak össze.
Ez a kb. egy tonnás tömegcsökkenés pedig egy kissé leveszi a terheket a gyengécske General Electric F404-IN20 sugárhajtóműről, de az igazi megoldás a Tejas Mk2-es lesz majd valamikor.



Ha a repülési jellemzők terén nem is, a felszereltség kapcsán azért hoz majd némi javulást az Mk1A: többek között AESA radar, EW (Electronic Warfare) rendszer, légi tankolási képesség, továbbá látóhatáron túli célok ellen is alkalmazható légiharc-rakéta növeli majd a harcértékét.

Az első Tejas Mk1A várhatóan 2024 januárjában érkezik majd az alakulatokhoz. A HAL-nak 2028 végére kell majd teljesítenie a védelmi minisztérium megrendelését.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media