Made in China - CH-4B drón iraki színekben   © IQAF

Vagy öt évet a földön vesztegeltek, de most ismét harcra készülnek az irakiak kínai eredetű drónjai

2022-08-10Katonai repülés

A CH-4-esek nagy szerepet játszottak az Iszlám Állam elleni küzdelemben, ám alkatrészhiány miatt hosszú ideig nem repülhettek

Szaddám megbuktatását követően ütős légierőt épített fel Irak - az IQAF 2019. május 3-án érte el potenciálja csúcsát, mikor az általuk rendelt F-16IQ (F-16C Block 52) flotta utolsó öt példánya is landolt a Balad légibázison. A szervezet problémái az elmúlt években azonban megsokasodtak; egyebek mellett padlóra került az orosz helikopterek jelentős része, de a cseh eredetű L-159-esek is használhatatlanná váltak.

Alkatrészhiány miatt hasonló sors jutott a kínaiaktól beszerzett komplett CH-4B csapásmérő pilóta nélküli repülőgépparknak is.



Az IQAF azonban az idén hozzáfogott az áldatlan állapotok felszámolásához, melynek eredményeként - a napokban nyilvánosságra került információ tanúsága szerint - egy CH-4B már biztosan visszakerült az aktív szolgálatba.

Az amerikai MQ-9 Reaperhez nagyon hasonló kialakítású típus felderítő missziók mellett már fegyverek bevetésére is alkalmas. A szárnyak alatt elhelyezett hat csomóponton a becslések szerint 250-350 kilogrammnyi eszközt képes hordozni. A drón az AR-1-es lézerirányítású rakéta, illetve az FT-10/25-ös műholdas irányítású bomba bevetésére képes, melyek szintén kínai fejlesztésűek.

A következő videón egy iraki példány puhítja az ellenséget.


Kína egyébként egyre több exportmegrendelést bezsebelve, kínálatát gyorsan bővítve tör előre a katonai célú pilóta nélküli repülőgépek piacán (is). A felhasználóktól korábban nem igazán került elő negatív információ ezekről a légi robotokról, de az elmúlt éveken megtört a csend.

Azzal kezdődött, hogy Jordánia légiereje a 2018-ban vásárolt hat CH-4B harci drónját egy évvel később kivonta a szolgálatból, majd felkínálta eladásra, mivel elégedetlen volt a típus képességével.

Az RJAF (Royal Jordanian Air Force) után aztán Szaúd-Arábiában is kiderült, hogy ott is gondok vannak a Rainbow sorozat 2013-ban piacra dobott CH-4A és CH-4B típusaival.


A szaúdi hadsereg nagy tapasztalatra tett szert a rendszerrel kapcsolatban a jemeni polgárháborúban, úgyhogy megalapozott lehet a panaszuk. A kínai optikai csomag cseréjéről a német GEW Technologies and Optronics Ltd. dél-afrikai leányvállalatával állapodtak meg.


Kolom Dávid (kolom.david@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media