A MiG-29MU2 Fulcrum első és egyetlen példánya   © Twitter / Derek Bisaccio

Úgy tűnik, túlélte a háború első öt hónapját az ukránok egyetlen, jelentősen modernizált MiG-29-ese

2022-08-10Katonai repülés

Az ukránok régóta dolgoznak a Migek alapszintű korszerűsítésén, már vagy húsz el is készült. Belevágtak a típus komolyabb szintű feljavításába is, melyből azonban csak egy mintapéldány létezik, de az viszont aktívan részt is vesz a harcokban

A Lvivben található repülőgépjavító üzem által végzett munka keretében a Huszonkilencesek nem csak nagyjavításon esnek át, hanem némileg korszerűsítik fedélzeti rendszereiket is. A gépek új repülési adatrögzítő, illetve navigációs eszközöket kapnak, rádióikat, valamint fedélzeti válaszjeladó berendezéseiket pedig ICAO és NATO szabványúakra cserélik.


Mig-29 Fulcrum
Ez a minta pólókon és más termékeken is elérhető webshopunkban



Ez a MiG-29MU1 csomag, mely a fentieken túl még a radar feljavítását is tartalmazza. A lokátor teljesítményét kissé felhúzták (felderítési tartománya 70-ről 100 kilométeresre nőtt), de ráfeküdtek a szenzor levegő-föld kapacitásának javítására is. A modernizációról szóló beszámolókból azonban nem derül ki világosan az ezen a téren elért javulás, de valószínűleg a földi célpontok ellen használható fegyverzet (nemirányítható rakéták és bombák, illetve a gépágyú) találati pontosságán igyekeznek javítani.

A szenzor-upgrade biztosítja a megnövelt hatótávolságú R-27ER légiharc-rakéták alkalmazhatóságát is.

Az MU1-et nagyjából 20 gépre húzták rá eddig, viszont a lvivi üzem elleni orosz csapás egészen biztosan visszavetette (vagy teljesen el is kaszálta) ezt a munkát.



Míg az MU1 a levegő-levegő képesség feljavítását célozta meg, a MU2 szintű ráncfelvarrás a Nagyvas földi célok elleni képességét hívatott izmosítani.

Részletek nem ismertek, de valószínűleg a típusváltozat megkapta a H-29T (AS-14 Kedge) földi célok elleni rakétát, illetve a KAB-500Kr bombát. Mindkettő TV irányítású precíziós eszköz. Esélyes az is, hogy az USA által a napokban bejelentett újabb segélycsomag részét képező AGM-88 HARM antiradar rakéták is részben a modernizált (MU1, MU2) MiG-29-es flottánál csapódjanak le.

Egy H-29T rakéta a MU2 szárnya alatt   © Twitter / Derek Bisaccio



A már említetteken túl az MU2 új rádiókat, navigációs rendszert, pilótafülke kijelzőt, illetve adatbusz hálózatot kapott.

A projekttel csupán egy gond van: a február 24-ei orosz invázióig mindössze egyetlen MU2-es Fulcrum készült el, mely repülési tesztjeit 2019-ben kezdte meg a lvivi üzem. A mintapéldány próbáit az idén tervezték lezárni, hogy aztán szolgálatba állíthassa a légierő. Ebbe a menetrendbe kavart be az Ukrajna elleni támadás; mindazonáltal a gépet átvette a légierő.

A csúcs-Fulcrum már öt hónapja tevékenykedik az oroszok ellen, és a napokban nyilvánosságra hozott videó tanúsága szerint egyelőre még épségben van.


Nem úgy, mint alapváltozatú és MU1 kialakítású társai! Közülük már legalább tízet vesztettek el a harcokban az ukránok.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media