Az első MC-21 - PD-14 közös repülés   © United Aircraft Corporation JSC

Elvégezte századik repülését a PD-14-es orosz hajtóművekkel felszerelt MC-21-es utasszállító

2022-08-15Polgári repülés

A PD-14-es erőforrást a légibusz 0012-es szériaszámú példánya 2020-ban kapta meg az Irkut szibériai üzemében; a típus korábbi repülő prototípusait az amerikai Pratt & Whitney PW1400G sugárhajtóművel látták el

A PD-14-es a Szovjetunió összeomlását követően az oroszok által fejlesztett első, civil használatra (is) szánt erőforrás (az első videón az MC-21-re szerelik éppen), mely a létrehozói szerint megfelel a 21. század követelményeinek, azaz alacsony üzemanyagfogyasztású és visszafogott zajszintű.


Az elsődlegesen az Irkut MC-21 utasszállító részére fejlesztett jet engine 2018 végén kapta meg az orosz repülési hatóságtól a típusengedélyt, ám a nemzetközi passzusok megszerzése már húzósabb feladatnak bizonyult.

Hogy sikerrel vegyék ezt az akadályt is, az ipari minisztérium 2019 tavaszán pályázatot hirdetett, melyben a PD-14-es átdolgozására keresett jelentkezőket. A tendert természetesen a hajtóművet kifejlesztő Aviadvigatel nyerte meg, mely 11 jelentős beavatkozást lát szükségesnek annak szerkezetében.



A kialakítását tekintve a CFM International által gyártott LEAP-X erőforrásra hasonlító (azonos például a kompresszorok átmérője, illetve azok mennyisége) PD-14-es sugárhajtómű első alkalommal 2015. november 3-án egy Il-76LL repülő laboratórium szárnya alá szerelve emelkedett a levegőbe a Moszkva melletti Zsukovszkij tesztközpontban.

Az oroszok számára mindenképpen repüléstörténelmi jelentőségű első MC-21 - PD-14 közös repülésre pedig 2020. december 15-én került sor.


A Roszteh közleménye szerint a légibusz a napokban teljesítette a 100. repülését.

A tesztsorozat keretében összesen 240 felszállást terveznek, melyből majd kiveszi részét a programba nemsokára PD-14-essel felszerelkezve visszatérő, a 73051 azonosítót viselő első MC-21-es prototípus is.

A legfrissebb hírek szerint egyébként az Irkut légi masinájának összes meglévő mintapéldányát átszerelik majd a közeljövőben orosz erőforrásra (és persze a szériapéldányok is kizárólag ezekkel épülnek majd), hiszen az amerikai eredetű PW1400G-hez a szankciók miatt nem kaphatnak többé terméktámogatást, illetve alkatrészeket.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media