Az átdolgozott Orion az Armija 2021 statikus során   © RT

Az éven zárulhat az orosz Orion műholdas kommunikációs rendszerrel felszerelt verziójának tesztje

2022-08-15Katonai repülés

Az első szériaváltozatú Orionokat két éve rendelte meg az orosz hadsereg; a típus mintapéldányait már Szíriában, illetve Ukrajnában is bevetették, ám egy jelentős korlátozáson csak mostanra sikerült átlépni

250 kilométer. Az orosz Kronstadt felderítő és csapásmérő funkciójú Orion drónja maximum ilyen távolságra távolodhatott el eddig földi irányítóközpontjától. Ennek a jelentős korlátozásnak műholdas adatkommunikációs rendszer beépítésével vetett véget a közelmúltban a szentpétervári cég.

Az így átalakított pilóta nélküli gép mintapéldánya még az Armija 2021 haditechnikai kiállításon mutatkozott be, ám a tesztelése még jelenleg is tart, igaz, már nem sokáig: a gyártó által kiadott közlemény szerint még az éven lezárulhat.

A 16 méteres szárnyfesztávolságú és 8 méter hosszú gépnek 2016 tavaszán kezdődtek meg a földi gurulópróbái a Moszkva melletti Zsukovszkij kísérleti támaszponton, így valószínűleg az első repülését valamikor 2016 nyarán végezte el.

Az Orion prototípusait Rotax 914-es motorokkal szerelték fel, de a hírek szerint a szériaváltozatok már az orosz fejlesztésű APD-110/120 erőforrást kapják.

A drónok lelkét a szenzorok jelentik, melyeket esetünkben az Airbus dél-afrikai leányvállalata, a DS Optronics által kifejlesztett Argos rendszerre alapoztak. Az 56 kg tömegű, 41 cm átmérőjű, a gép orra alá szerelt forgatható gömbben két infra- és egy széles látószögű, normál fényviszonyok mellett használható kamera, illetve egy lézeres távolságmérő / célmegjelölő található.

Az optikai szenzorcsomag mögött, a szárnyak vonalában további (külső felfüggesztésű) rendszerek elhelyezésére van lehetőség: ide kamerát, vagy éppen radart lehet felszerelni.

A típushoz több vállalat is kínál precíziós fegyverzetet, azonban buta bombákkal is felszerelhető.



Az orosz pilóta nélküli repülőgép első szériáját az Armija 2020 kiállítás során rendelte meg a védelmi minisztérium. A megállapodás pontos részletei azonban nem ismertek, így sem a légi robotok száma, sem pedig az nem világos, hogy a típust létrehozó Kronstadt számára mennyi rubelmilliót hoz a biznisz.

Az sem ismert, hogy az Ukrajna lerohanása miatt az oroszok ellen kivetett nyugati szankciók miként befolyásolják az Orionok gyártását, bár hogy nem könnyítik meg, az biztos: a típus fedélzeti rendszerei ugyanis - hasonlóan a többi modern orosz haditechnikai eszközhöz - nagy mennyiségben tartalmaznak nyugati alkatrészeket, melyek többé már nem elérhetőek Moszkva számára. Hazai (vagy kínai) elemekkel történő kiváltásukról mindenképpen gondoskodni kell, mely viszont nem egy rövid lélegzetvételű folyamat.....


Kolom Dávid (kolom.david@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media