© VK

Az Orosz Helikopterek holding bemutatta a Mi-28N Havoc harci helikopter modernizált változatát

2022-08-22Katonai repülés

A NATO által Havoc, azaz Pusztítás, Rombolás néven besorolt gépezetből már meglehetősen sok verziót épített a Mil. A forgószárnyas legújabb kiadása az orosz hadsereg által legnagyobb mennyiségben használt N változat képességének fokozására fókuszál

Már évek óta sejthető volt, hogy a vörös csillagos harci eszközökről szóló sikerjelentések nem minden esetben állják meg a helyüket. Az egyik legpotensebb orosz harci helikopter esetében ez először Szíriában, majd pedig (fokozottabb mértékben) Ukrajnában is bebizonyosodott.

Az előbbi helyszínen kibukott, hogy a Mil tervezőiroda büszkesége esetében egyrészt életveszélyes a pilóták által használt éjjellátó szemüveg (egy példány emiatt veszett oda), de ezen túl más avionikai elemekkel is gondok vannak.

Míg a hiányosságok a közel-keleti hadszíntéren nem hoztak magukkal jelentős számú Havoc veszteséget (amiről tudni: egy lezuhant, egy másik pedig kényszerleszállt, bár nem biztos, hogy ellenséges ráhatásra), Ukrajnában már nem voltak ilyen szerencsések a vörös csillagos erők: északkeleti szomszédságunkban fényképekkel is bizonyított módon eddig már hét példány semmisült meg, de a valós veszteség ennél biztosan több lehet.

A típust gyártó Orosz Helikopterek holding több szálon is igyekszik feljavítani a legelterjedtebbnek számító, alapnak tekinthető Mi-28N tudását: a 2014-ben leleplezett Mi-28UB a rotoragy fölé szerelt NO-25E radarral, illetve kétkormányos kivitelével (a pilóta és a fegyverkezelő is rendelkezik a gép vezetését lehetővé tévő kormányszervvel és gázkarral) igyekszik meghaladni az oroszoknál 2009-ben rendszerbe állított változatot.


Ennél sokkal többet tud a 2016-ban bemutatott Mi-28NM: fedélzeti rendszerei gyökeresen megújultak, így képességeit tekintve messze megelőzi elődjét. Igaz, árban is jelentősen túltesz rajta.....


A Mil a két említett szerkezeten túl még egyéb változatokat is kínál, ám az Orosz Légierő az újdonságok közül csak az UB-t, illetve az NM-et vásárolja.

Moszkvának azonban kezdenie kell valamit a légierejénél viszonylag nagy mennyiségben szolgáló Mi-28N gépekkel is, lehetőleg költséghatékony megoldást találva, és úgy, hogy az országra kivetett nyugati szankciók miatt többé elérhetetlen optikai rendszerek és mikroelektronikai termékek árnyékában is kivitelezhető legyen az upgrade.



Erre kínál megoldást az Armija 2022 haditechnikai kiállításon bemutatott ráncfelvarrott Mi-28N, melyhez egyebek mellett applikálták az UB kétkormányos megoldását, továbbá az NM-hez kifejlesztett nagyobb befogadóképességű (gépágyú) lőszertároló konténert, illetve a konkurens típus, a Ka-52 Alligator GOES-451-es elektro-optikai szenzorcsomagját. Ez utóbbi azonban csak (az időközben beütött szankciók miatti) kényszermegoldás lehet, hiszen a Kamov most futó modernizációs folyamata kapcsán éppen ettől a túl nehéz, ráadásul gyengécske képességű konténertől igyekeznek megszabadulni.

© VK



Az Armija 2022 fegyvershow-ról származó információk szerint a fentieken túl a forgószárnyas fegyverzete is kibővül: a már régóta alkalmazott 9M120 Ataka (AT-9 Spiral-2) típus mellett bevetheti majd a 9M123 Krizantém (AT-15 Springer) páncéltörő rakétát is, mely figyelemre méltó képességekkel rendelkezik: a Kolomnában található KBM tervezőiroda által létrehozott, a harckocsik mellett a lassan, alacsony magasságon repülő légi célok (pl. helikopterek) leküzdésére is alkalmas fegyver 400 méteres másodpercenkénti sebességgel közelíti meg a célt, mely maximum hat kilométeres távolságban lehet.

A feljavított Mi-28N arzenáljában ezen felül ott lesz majd állítólag a lézerirányítású AT-12 Vikhr-M is, mely egyébként a Ka-52 Alligator kulcsfontosságú fegyverének számít.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media