Indulás Palmdale felé - Levegőben a ragasztószalagokkal (is) megerősített gép   © Tom Jordan

Egy évbe tellett, hogy a tavaly megzúzott lopakodó bombázót repülésre alkalmas állapotba hozzák

2022-09-28Katonai repülés

Az USA Missouri államában történt balesetről annak idején szinte semmi információt nem adott ki az USAF. Most viszont az érintett B-2-esről új fotók kerültek nyilvánosságra, melyeken az ideiglenesen megreparált gép látható

A repülési esemény 2021. szeptember 14-én a Whiteman légibázison történt, ahol az USAF teljes B-2 Spirit flottája állomásozik. A légierő akkori közleményéből mindössze annyit lehetett megtudni, hogy a pórul járt csupaszárny gép gyakorló bevetésen vett részt, mikor meghibásodott. A személyzet megszakította feladatát és kényszerleszállást hajtott végre, ám a kifutópályára érkező masina egyik főfutója berogyott, a bombázó pedig lefutott a betonról.

© Planet Labs Inc.


© USAF



Nagyjából egy évbe tellett, hogy a B-2-est ismét repülésre alkalmas állapotba hozzák. Ez persze nem azt jelenti, hogy teljesen rendbe szedték volna, a gépet csupán arra készítették fel, hogy átrepüljék a legendás palmdale-i 42-es üzembe, ahol majd elvégzik a teljes javítását.

A ragasztószalagokkal kidekorált Szellem szeptember 22-én érkezett meg az egyébként a szülőhelyének is számító kaliforniai gyárba.

A tavalyi baleset részletes vizsgálati anyagát tavasszal hozta nyilvánosságra az USAF.

A jelentés szerint a sokmillió dolláros kárt a gép bal oldali főfutójának két kigyengült rugója okozta, melyek képtelenek voltak rögzített állapotban tartani a szerkezetet.

A szóban forgó rugók időszakos cseréjét a légierő csak 2018-ban írta elő a típus számára, de a megtört lopakodó 2014-ben vett részt utoljára nagyjavításon, mikor ez még nem szerepelt a karbantartási utasításban. Így valószínűleg még az eredeti gyári alkatrészekkel volt felszerelve. A repülési eseményt követő mérések a két rugó esetében a gyári értéknél 11 százalékkal kisebb feszítőerőt állapítottak meg.

A balesetet szenvedett B-2 Spirit az esemény napján két gyakorló bevetést már teljesített mindenféle probléma nélkül. A harmadik landolás során azonban futóműnyitáskor a hidraulika rendszer hibát jelzett: mint később kiderült, egy fáradásos törés következtében mintegy 80 liternyi olaj tűnt el pillanatok alatt a hálózatból.


B-2 Spirit
Ez a minta pólókon és más termékeken is elérhető webshopunkban



Az elfolyt folyadék miatt a gép automatikusan átkapcsolt a másodlagos körre, ám abból is pillanatokon belül távozott az erőátvitelre szolgáló anyag.

A bombázó személyzete végül vésznyitással bocsájtotta ki a futóműveket. A landolást követő kiguruláskor azonban a bal oldali egység a gyenge rugóerő miatt elkezdett becsukódni, ami miatt a futóműakna ajtaja előbb csak leért a kifutópályára, majd aztán le is szakadt. Az elszabadult szerkezet feltépte a szárny alsó borítását, és a belső struktúrákat is megrongálta.
A berogyott futómű miatt a személyzet már képtelen volt a betonon tartani a bombázót, így az lesodródott a pályáról.

A Spirit nagyjából 10 millió dolláros kárt szenvedett.



Az USAF húszpéldányos B-2 Spirit flottával rendelkezik. A gépeknek a B-21 Raider érkezéséig kell még kihúznia valahogy, pontosabban addig, míg az utódtípus meg nem szerzi minősített nukleáris képességeit. Ez azért még jó pár év, hiszen az első Raider csak jövőre emelkedhet majd levegőbe.

Nem véletlen tehát, hogy zajlik a Spirit állomány részleges modernizációja, elsősorban a gépek önvédelmi képességének fejlesztésére koncentrálva.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media