A megsérült úszó repülőtér felélesztésén a murmanszki 35. számú hajójavító üzem dolgozik, ám a projekt mintha soha nem akarna befejeződni
Az orosz Egyesült Hajóépítő Vállalat sajtóközleménye szerint legkorábban 2024-ben adhatják vissza a flottának az Admiral Kuznyecov repülőgép-hordozót, mivel újabb hibákat tártak fel az óriás vízi jármű rendszereiben.
A flotta büszkeségének legújabb vesszőfutása 2018-ban kezdődött.
A védelmi minisztérium ebben az évben jutott döntésre, hogy a szíriai küldetésen csúfosan leszerepelt hajóval ideje lenne valamit kezdeni. Mikor azonban a murmanszki Szeverodvinszk Zvezdocska dokkjában végre megkezdték a javítását és némi modernizációját, beütött a krach.
A hatalmas projekt elvégzéséhez a hordozót Oroszország legnagyobb úszó dokkjába, a PD-50-esbe vontatták, hogy a hajó vízvonal alatti részein is el lehessen végezni a szükséges munkálatokat.
Itt történt a baj, 2018. október 29-én a dokk ugyanis megbillent, majd elsüllyedt, aminek következtében egy 70 tonnás toronydaru rádőlt a hajóra, 4-5 méteres lyukat ütve a fedélzeten. A PD-50 teljesen elmerült, a Kuznyecov viszont szerencsére (bár sokan inkább a tenger fenekén szeretnék tudni a rozsdás pénztemetőt) megmenekült.
Az úszó dokk hiányában viszont a hordozó víz alatti részén a még be nem fejezett munkákat (pl. a már említett hajócsavar visszaszerelést) lehetetlen elvégezni.
A Kuznyecovnak egy nagy szerencséje van, mégpedig az, hogy a PD-50 híján a tengerészek az Északi-flotta többi nagyméretű vízfelszíni hajóegységének, illetve tengeralattjárójának időszakos javítását, karbantartását sem tudják elvégezni. Ezt persze már nem engedheti meg magának Oroszország, így mindenképpen muszáj volt valamilyen dokk-pótló megoldást találniuk.
De a toronydaru még nem volt elég: 2019. december 12-én tűz ütött ki a hajó gyomrában, miközben a javításán, illetve modernizációján dolgoztak a munkások. A lángok a hajó orr részében lévő energiaellátó helyiségben hegesztés közben keletkeztek.
A kialakuló tűzvészben nagyjából tíz személy megsérült, hárman pedig az életüket vesztették.
Az úszó repülőtér javítási feltételeinek megteremtése érdekében hatalmas erőfeszítésre volt szükség: egybe kellett ugyanis nyitni a murmanszki 35. számú hajójavító üzem két, egymás melletti szárazdokkját. Ez a projekt 2022 májusában készült el.