A Baykar már javában végzi az általa kifejlesztett Kizilelma pilóta nélküli repülőgép földi tesztelését a Törökország északnyugati részén található Akinci repülési kiképző és tesztközpontban.
A Piros Alma a cég jelenlegi sikertermékénél, a Bayraktar TB2-esnél jóval magasabb szintet képvisel, olyannyira, hogy az USA-ban és Kínában fejlesztés alatt álló hasonszőrű társaival egyetemben jelentős hatással lehet majd a nem túl távoli jövő légi hadviselésére.
A Kizilelma-t a Loyal Wingman / manned-unmanned teaming elgondolás jegyében a személyzettel ellátott harci repülőgépekkel történő együttműködésre szánják, de önállóan, illetve típustestvérekkel közös köteléket alkotva is képes lesz feladatok végrehajtására.
A radarok számára nehezen észlelhetőre formázott pilóta nélküli gép a földi és légi célok elleni arzenálját a törzsébe rejtve hordozhatja. Fegyveres akciók mellett ISR Intelligence, Surveillance, Reconnaissance - Hírszerzés, Megfigyelés, Felderítés) bevetésekre is alkalmas lesz.
A török masina fedélzeti elektronikus rendszereiről nem sokat tudni, az viszont kiszivárgott, hogy orrkúpja alatt AESA radar dolgozik majd. A másik kiemelkedően fontos berendezése a nagysebességű datalink, mely alapvető egy Loyal Wingman esetében.
Visszatérve még egy kicsit a fedélzeti lokátorhoz, pár napja került nyilvánosságra, hogy Törökország immár saját maga is képes AESA rendszerű radart gyártani. Az Aselsan cég által fejlesztett szenzor lesz az valószínűleg, mely - azon túl, hogy megjelenik majd az ország modernizálandó F-16-osain - bekerülhet a Kizilelma avionikai rendszeri közé.
A drón egyhuzamban 5-6 órát tartózkodhat a levegőben, szolgálati csúcsmagassága 11 ezer méter, max. felszállótömege 6 tonna, hasznos terhelhetősége pedig 1.5 tonna.
A Kizilelma prototípusának (illetve majdani első szériaváltozatainak) tolóerejéről egy ukrán eredetű Ivcsenko-Progressz AI-25TLT sugárhajtómű gondoskodik, mely, annak ellenére, hogy nem rendelkezik utánégetővel, 1 Mach környéki sebességre képes ösztökélni gazdáját.
A Baykar mérnökei már tervezik a drón 2 darab AI-322F hajtóművel ellátott változatát is, mely még impozánsabb paraméterekkel rendelkezik majd a most gurulási próbákra fogott verziónál.
A Kizilelma fejlesztése 2013-ban kezdődött, de a projektet csak 2021-ben leplezték le a nyilvánosság előtt. A törökök leendő büszkesége várhatóan jövőre emelkedhet majd levegőbe.
Rendszerbe állítását követően a típus az ország F-16-os vadászbombázóinak lesz majd a loyal wingman partnere, illetve a még fejlesztés alatt álló TF-X lopakodó harci gépnek.