© TAI

Csúcsra jár a török hadiipar, bemutatták az épülő ötödik generációs vadászbombázót

2022-11-24Katonai repülés

A különféle precíziós irányítású fegyverek, drónok, illetve harci helikopterek mellett nemsokára egy lopakodó vasmadár is megjelenik majd az Ankara által exportra is kínált katonai eszközök portfóliójában

Modern vadászbombázók fejlesztésére és gyártására nem sok országnak van meg a kellő kapacitása és szakértelme. E szűk körű klub tagjainak száma azonban hamarosan eggyel bővülhet, hiszen Törökországban javában zajlik a TF-X program, mely egy alacsony észlelhetőségű, ötödik generációs, pilóta vezette repülőgép létrehozását célozza meg.

A TAI (Turkish Aerospace Industries) által tervezett szárnyas jószág prototípusa nagyrészt már testet öltött, azt a sajtó nyilvánossága előtt most mutatták be.


Az F-22 Raptornál némileg kisebb, az F-35 Lightning II-esnél viszont nagyobb masina fejlesztési programjának ütemezését a törökök igencsak feszesre szabták: a mintapéldány roll out ceremóniájának dátumát 2023. március 18-ára tűzték ki, a TF-X első repülését pedig 2025-2026-ra lőtték be. A tervek szerint a Török Légierő 2030-ban kaphatja majd kézhez a hazai fejlesztésű harci repülőgép első példányait.

A 2010-ben indult program azt követően vált igencsak fontossá a törökök számára, hogy az USA az orosz Sz-400 Triumf légvédelmi rakétarendszer beszerzése miatt megtagadta az F-35-ös ötödik generációs vadászbombázók eladását részükre.

A Pentagon véleménye szerint az orosz hadfelszerelés törökországi jelenléte veszélyezteti az F-35 Lightning II program biztonságát, így szó sem lehet arról, hogy az ország átvegye az általa egyébként már megrendelt gépeket.

A védelmi ügyekért felelős amerikai államtitkár, Ellen Lord egyenesen orosz hírszerző platformnak titulálta az Sz-400-as rendszert, mely mellett a sok titkot rejtő, a világ legfejlettebb vadászbombázójának számító Villámokat egyenesen vétek lenne üzemeltetni. "Mindez aláásná az egész F-35-ös program hosszú távú biztonságát" - mondta a magas rangú tisztviselő.



Az amerikai - török perpatvar a TF-X programra is negatívan hathat, hiszen az USA megtilthatja hadiipari cégei számára, hogy a feltörekvő vadászgéphez fedélzeti rendszereket szállítsanak. Hasonló okból kérdéses ráadásul a TF-X-hez eredetileg szánt General Electric F110-GE-129, vagy F110-GE-132 hajtóművek alkalmazhatósága is.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media